NIEWA呕NA MARKA, WA呕NA PASJA rzek艂 kandi Junior

Autor W膮tek: Zobacz, kt贸re silniki nie toleruj膮 instalacji LPG !  (Przeczytany 2989 razy)

0 u偶ytkownik贸w i 1 Go艣膰 przegl膮da ten w膮tek.

Offline Belfer

  • Klubowicz
  • ****
  • Wiadomo艣ci: 249
  • P艂e膰: M臋偶czyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 12:30:19
  • Owoc granatu(per艂a) Wisienka
    • Naprawa, cz臋艣ci skrzynie Opel M20 M32 M40
Nie jest tajemnic膮 to, 偶e nie wszystkie  dobrze znosz膮 wsp贸艂prac臋 z LPG. W niekt贸rych jednostkach do艣膰 szybko dochodzi do wypalenia zawor贸w, w innych mog膮 wyst膮pi膰 b艂臋dy w pracy uk艂adu wtryskowego. Je艣li kto艣 zamierza zamontowa膰 LPG w swoim aucie, powinien sprawdzi膰, czy nie ma ku temu przeciwwskaza艅.

Dotychczas sprawia艂o to trudno艣ci, gdy偶 mo偶na si臋 by艂o opiera膰 jedynie na opiniach u偶ytkownik贸w, co nie zawsze dawa艂o prawdziwy obraz - czasami z艂a praca  na LPG wynika z przyczyn niezwi膮zanych z jego konstrukcj膮. Tym bardziej niezwykle cennym 藕r贸d艂em informacji jest publikowana przez nas lista aut, w kt贸rych rzeczywi艣cie wyst臋puj膮 problemy z zasilaniem LPG. Zosta艂a ona sporz膮dzona przez renomowanego producenta instalacji gazowych, firm臋 Prins, na bazie wieloletnich do艣wiadcze艅 oraz informacji pozyskanych z warsztat贸w montuj膮cych LPG, od klient贸w i producent贸w aut.

Lista aut, kt贸re mog膮 sprawia膰 problem po zamontowaniu LPG, jest wewn臋trznym dokumentem producenta instalacji gazowych Prins. Podlega ona ci膮g艂ej aktualizacji, a spis wymienionych w niej aut powstaje na podstawie m.in. informacji od importer贸w Prinsa z ca艂ej Europy. Cz臋艣膰 danych pochodzi r贸wnie偶 od producent贸w samochod贸w, kt贸rzy sprawdzaj膮  mo偶liwo艣膰 pracy silnik贸w na  LPG ju偶 w fabryce.
Zgromadzone dane, b臋d膮ce efektem wieloletnich do艣wiadcze艅, pozwalaj膮 unikn膮膰 nieprzewidzianych problem贸w po monta偶u. List臋 nale偶y odpowiednio interpretowa膰. Znajduj膮 si臋 na niej zar贸wno auta, w kt贸rych nie mo偶na zamontowa膰 instalacji gazowej, jak i takie, w kt贸rych po jej monta偶u mog膮 wyst膮pi膰 nietypowe problemy, cho膰 mo偶liwe do rozwi膮zania. Prins jako jedyny producent wprowadzi艂 takie zestawienie danych - nie tylko pomaga to w pracy warsztatom, lecz tak偶e pozwala trafnie doradzi膰 klientom.
Lista ta opisuje r贸偶ne problemy, ale najwa偶niejsze s膮 te z gniazdami zaworowymi. W艂a艣ciciel warsztatu nie zawsze wie o tym, 偶e w danym silniku zastosowano g艂owic臋 wykonan膮 z , kt贸re nie s膮 odporne na podwy偶szon膮 temperatur臋 spalania. Generalnie na etapie projektowania wszystkich wsp贸艂czesnych aut bierze si臋 pod uwag臋 jakie艣 alternatywne paliwo (LPG, CNG, etanol) i w 90 procentach zawory oraz gniazda powinny by膰 na to odporne. Niestety, podwykonawcy koncern贸w robi膮 je r贸偶nie i niekoniecznie z odpowiednich materia艂贸w. Dlatego nasza lista jest bardzo przydatna.

AUTA kt贸re nie toleruj膮 jazdy na LPG:

Dodge Nitro 3.7 (od 2007 r.) - Wi臋kszo艣膰 aut marki Dodge, kt贸re mo偶na spotka膰 na polskim rynku, m.in. Caliber 1.8 i 2.0, nie jest dostosowana do wsp贸艂pracy z instalacj膮 gazow膮. Jednak najbardziej ryzykowny i absolutnie nienadaj膮cy si臋 do monta偶u LPG okazuje si臋 model Nitro z silnikiem 3.7 12V, produkowany od czerwca 2007 r. Wed艂ug firmy Prins zbyt szybkie zu偶ycie gniazd i zawor贸w wyst臋puje w tym przypadku nawet podczas jazdy tylko na benzynie - mo偶na to zaobserwowa膰 ju偶 po przebiegu 40 tys. km.

Ford Focus 1.6 (2004-08) - Wed艂ug przedstawicieli Forda w  tej firmy z silnikami benzynowymi ze wzgl臋du na wra偶liwe g艂owice nie powinno si臋 montowa膰 instalacji gazowych. Potwierdzaj膮 to do艣wiadczenia warsztat贸w serwisuj膮cych auta z LPG - dolegliwo艣ci tego typu mog膮 wyst臋powa膰 nawet ju偶 po przebiegu 40-50 tys. km. W sprawdzonym przypadku Focusa II 2.0 (Duratec A0DA) z 2005 r. przedwczesne zu偶ycie zawor贸w zaobserwowano po 50 tys. km, mimo 偶e 25 tys. km pokonano z lubryfikatorem.

Honda Civic wszystkie wersje - Praktycznie wszystkie silniki benzynowe stosowane w Hondach s膮 wra偶liwe na zasilanie LPG. Nie oznacza to jednak, 偶e maj膮 problem ze wsp贸艂prac膮 z gazem, tyle tylko, 偶e z czasem trzeba b臋dzie ponie艣膰 konsekwencje - najcz臋艣ciej jest to do艣膰 kosztowna regeneracja g艂owicy (wydatek 1-2 tys. z艂). Na podstawie do艣wiadcze艅 w艂asnych Prinsa na prezentowanej li艣cie dodatkowo wyszczeg贸lniono modele produkowane od 2008 r.: Civica 1.8 (R18A), Accorda 2.0 (R20A) i CR-V 2.4 (K24Z4).

Hyundai i30 1.4 (od 2008 r.) - Dla w艂a艣cicieli kilkuletnich Hyundai贸w nie mamy dobrych wiadomo艣ci. Na przyk艂ad do艣膰 ryzykowne jest instalowanie LPG w popularnym modelu i30 z benzynowym silnikiem 1.4. Rado艣膰 z ta艅szej jazdy na gazie mo偶na odczuwa膰 przez pierwsze 2-3 lata, do momentu wyst膮pienia pierwszych objaw贸w zu偶ycia zawor贸w - spadek mocy, zwi臋kszone spalanie. Informacje na ten temat pochodz膮 zar贸wno od kierowc贸w je偶d偶膮cych takimi autami z LPG, jak r贸wnie偶 z do艣wiadcze艅 warsztat贸w nale偶膮cych do sieci Prins.

Kia cee'd 1.4 i 1.6 (od 2006 r.) -  Nale偶膮ca do tego samego koncernu co Hyundai Kia ma r贸wnie wra偶liwe silniki benzynowe na zasilanie gazem. Jednak w przypadku Kii cee'd  (obie  stosuj膮 te same jednostki) u偶ytkownicy zg艂aszali problemy z zaworami znacznie wcze艣niej, bo ju偶 po 20 tys. km jazdy na gazie. Oczywi艣cie, teoretycznie rozwi膮zaniem tego problemu jest dodanie lubryfikatora do mieszanki paliwowej, czyli p艂ynu pozwalaj膮cego wyd艂u偶y膰 偶ywotno艣膰 zawor贸w i gniazd zaworowych (poprawia smarowanie).

Opel Insignia 1.6 (od 2010 r.) - Wielu u偶ytkownikom starszych modeli Opla trudno b臋dzie uwierzy膰 w to, 偶e  tej marki mog膮 mie膰 problem z trwa艂o艣ci膮 zawor贸w w wyniku pracy silnika na LPG. Zmiany konstrukcyjne dokonane w nowszych motorach mog膮 mie膰 w艂a艣nie takie skutki - przynajmniej tak twierdz膮 warsztaty zwi膮zane z firm膮 Prins. Wed艂ug nich problemy mog膮 wyst膮pi膰 w najpopularniejszych jednostkach benzynowych: 1.4 (Z14XEP), 1.6 (A16LET, Z16XEP, Z16XE1, Z16XER, Z16XEP) oraz 1.8 (Z18XER).

Renault Sc茅nic 1.4 i 2.0 (od 2009 r.) - Sc茅nic III nie jest jedynym modelem Renault, w kt贸rym montowano silniki wra偶liwe na LPG. Ka偶dy, kto my艣li o zakupie auta tej marki i rozwa偶a monta偶 instalacji gazowej, powinien dok艂adnie przestudiowa膰 informacje zawarte w tabeli. W przypadku Sc茅nica ryzykowne mog膮 by膰 silniki 1.4 (H4J) i 2.0 (M4R). Jednak jednostki o tej samej pojemno艣ci, ale innym kodzie nie powinny sprawia膰 problem贸w 鈥 r贸偶nice mog膮 wynika膰 chocia偶by z innego dostawcy g艂owicy czy  u偶ytego do produkcji zawor贸w.

Suzuki Swift 1.3 (2005-10) - O ryzyku do艣膰 szybkiego zu偶ycia zawor贸w w g艂owicy silnik贸w Suzuki wiedzieli艣my ju偶 wcze艣niej. Problemy z tym maj膮 zw艂aszcza jednostki bez hydraulicznej regulacji luzu zaworowego. Przyk艂adem popularnego , kt贸rego u偶ytkownicy na pewno zetkn臋li si臋 z tym zjawiskiem, jest Suzuki Swift 1.3. Wymaga ono stosowania lubryfikatora i bardzo cz臋stej  luzu zaworowego 鈥 nawet co 20 tys. km. W przeciwnym razie po 40-50 tys. km trzeba b臋dzie remontowa膰 g艂owic臋.

Przeciwwskazania konstrukcyjne

Podatno艣膰 zawor贸w i gniazd zaworowych g艂owicy silnika na przedwczesne zu偶ycie w wyniku zasilania paliwem LPG okazuje si臋 jedn膮 z najpowa偶niejszych przeszk贸d do monta偶u instalacji gazowej. Problem ten pojawia si臋 zazwyczaj dopiero po pewnym okresie jazdy na gazie. Niestety, w przypadku niekt贸rych aut ju偶 po 20 tys. km mo偶na zaobserwowa膰 powi臋kszenie luzu zaworowego, co w d艂u偶szej perspektywie prowadzi do uszkodzenia zawor贸w i gniazd zaworowych.
Naprawienie tego to na tyle du偶y koszt, 偶e w wielu przypadkach stawia pod znakiem zapytania op艂acalno艣膰 monta偶u instalacji gazowej. Auta, kt贸re wed艂ug firmy Prins mog膮 mie膰 problemy z nieodpornymi na gaz g艂owicami, znajduj膮 si臋 na naszej li艣cie. Inn膮 r贸wnie powa偶n膮 przeszkod膮 do monta偶u LPG okazuje si臋 bezpo艣redni wtrysk benzyny, coraz cz臋艣ciej stosowany w nowoczesnych silnikach.

Klasyczna instalacja z sekwencyjnym wtryskiem gazu w stanie lotnym nie jest w stanie skutecznie podo艂a膰 temu zadaniu. Rozwi膮zania, kt贸re dawa艂y zadowalaj膮cy efekt, okaza艂y si臋 ma艂ym oszustwem, gdy偶 np. podczas wolnych obrot贸w silnik zawsze pracowa艂 na gazie - koszt przejechania 100 km przestaje by膰 atrakcyjny. Istota problemu polega na tym, 偶e do poprawnej pracy silnika benzynowego z wtryskiem bezpo艣rednim na wolnych obrotach trzeba uzyska膰 czasy wtrysku rz臋du 0,3 ms, natomiast wtryskiwacze gazowe mog膮 osi膮gn膮膰 tylko 1,5 ms. Co prawda, firma Vialle zaprojektowa艂a instalacj臋, kt贸ra rozwi膮zuje ten problem, ale jej koszt to minimum 8 tys. z艂.
Czy to si臋 jeszcze op艂aca? By膰 mo偶e w du偶ych i drogich autach tak, ale problem w tym, 偶e jak na razie instalacja LPDi zosta艂a opracowana dla 4-cylindrowych silnik贸w koncernu VW oraz 1.6 THP (PSA). Rozwi膮zania takie jak plastikowe kolektory ss膮ce czy turbodo艂adowanie nie stanowi膮 obecnie przeszkody do monta偶u instalacji gazowej, oczywi艣cie, je艣li jest to instalacja wtrysku sekwencyjnego. Niestety, trudno艣ci z 鈥瀦agazowaniem鈥 mog膮 wci膮偶 wyst臋powa膰 w przypadku starych aut z silnikami wyposa偶onymi w mechaniczny wtrysk benzyny. S膮 to jednak modele rzadko wyst臋puj膮ce na rynku wt贸rnym.

Kiedy monta偶 instalacji LPG mo偶e si臋 op艂aci膰?
 na LPG mo偶e przynie艣膰 rzeczywiste oszcz臋dno艣ci tylko pod warunkiem, 偶e instalacja zostanie odpowiednio wybrana i zamontowana w aucie, kt贸rego silnik nie ma przeciwwskaza艅 do zasilania gazem. W takim przypadku  przynajmniej w pocz膮tkowym okresie nie trzeba uwzgl臋dnia膰 koszt贸w dodatkowych napraw. Kalkulacja jest wtedy do艣膰 prosta 鈥 je艣li np. auto spala 艣rednio 8 l  na 100 km, to koszt przejechania tego dystansu na benzynie wyniesie 46,40 z艂 (przy cenie 5,80 z艂/l), a na gazie LPG 鈥 27 z艂 (2,80 z艂/l, zu偶ycie wi臋ksze o 20 proc.).
Pokonuj膮c rocznie oko艂o 20 tys. km, zaoszcz臋dzimy dzi臋ki instalacji LPG 3880 z艂, czyli koszty poniesione na jej monta偶 zwr贸c膮 si臋 ju偶 po 6-10 miesi膮cach (w zale偶no艣ci od jej ceny). Op艂acalno艣膰 b臋dzie tym wi臋ksza, im bardziej paliwo偶erny jest silnik. Niestety, rzetelna kalkulacja musi uwzgl臋dnia膰 te偶 dodatkowe koszty, wynikaj膮ce z dro偶szych i cz臋stszych przegl膮d贸w, napraw instalacji LPG oraz wi臋kszej utraty warto艣ci. Nawet po ich doliczeniu jazda na gazie i tak wydaje si臋 bardzo op艂acalna.
Jest jednak pewien problem. Auto je偶d偶膮ce na gazie cz臋艣ciej sprawia problemy. Czasami jest to pogorszenie kultury pracy silnika, mniejsza moc lub ga艣ni臋cie na wolnych obrotach 鈥 m贸wi膮c wprost: auto staje si臋 bardziej awaryjne i mniej przewidywalne. Pytanie: jak np. wyceni膰 przerwan膮 wakacyjn膮 podr贸偶?
Kupi膰 auto z LPG czy za艂o偶y膰 samemu?
Koszt za艂o偶enia nowej instalacji gazowej w zale偶no艣ci od jej typu i modelu auta wynosi od 1,7 do nawet 10 tys. z艂. Dlatego te偶 atrakcyjny ze wzgl臋d贸w finansowych mo偶e wydawa膰 si臋 zakup samochodu z ju偶 za艂o偶on膮 instalacj膮 gazow膮. Niestety, na og贸艂 mo偶e przynie艣膰 to wi臋cej strat ni偶 korzy艣ci. Przede wszystkim, je艣li kto艣 wcze艣niej zainwestowa艂 w 鈥瀏az鈥, to na pewno  sporo je藕dzi艂o.
Mo偶na za艂o偶y膰, 偶e samochody u偶ywane z LPG s膮 bardziej wyeksploatowane od tych bez instalacji gazowej, a wi臋c te偶 ich naprawy b臋d膮 cz臋stsze. Niestety, je艣li kupujemy samoch贸d z rynku wt贸rnego z instalacj膮 LPG, istnieje du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e cz臋艣膰  przypad艂o艣ci mo偶e ujawni膰 si臋 do艣膰 szybko. Co prawda koszty napraw samej instalacji nie s膮 wysokie, ale cz臋sto okazuj膮 si臋 one problematyczne ze wzgl臋du na niech臋膰 warsztat贸w, kt贸re jej nie montowa艂y. Warto te偶 pami臋ta膰, 偶e zbiornik gazu jest homologowany tylko na 10 lat, mo偶e wi臋c wymaga膰 wymiany 鈥 koszt 300-500 z艂.
Dlatego wbrew pozorom bardziej op艂acalne w d艂ugiej perspektywie czasu jest zamontowanie nowej instalacji gazowej w aucie, kt贸re jej nigdy nie mia艂o. Przede wszystkim b臋dzie ona obj臋ta gwarancj膮, a warsztat, kt贸ry j膮 za艂o偶y, nie powinien mie膰 problem贸w z obs艂ug膮 (wie, co zamontowa艂). Takie rozwi膮zanie jest szczeg贸lnie wa偶ne w przypadku aut uj臋tych na li艣cie Prinsa.

Czy do silnika TSI mo偶na zamontowa膰 instalacj臋 LPG?
Je艣li kto艣 je sprzedaje z instalacj膮, ryzyko, 偶e g艂owica wymaga ju偶 remontu, b臋dzie bardzo wysokie. W , kt贸re dopiero zaczynaj膮 je藕dzi膰 na LPG, takie problemy pojawi膮 si臋 po 2-3 latach. Mog膮 jednak nie wyst膮pi膰, gdy偶 w przypadku nowej instalacji mamy wp艂yw na dob贸r element贸w i regularno艣膰 przegl膮d贸w, co mo偶e ograniczy膰 szkodliwy wp艂yw zasilania gazem na silnik. Cz臋sto pogorszenie stanu technicznego jednostki nap臋dowej wynika nie tyle z zasilania gazem, ile z zaniedba艅 w艂a艣ciciela 鈥 najbardziej szkodliwe jest oszcz臋dzanie na regularnych przegl膮dach instalacji LPG.

Informacja z Auto艢wiat.pl

I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Le艣ne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Naj艂adniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwi艅ski" T臋goborze:
II miejsce Naj艂adniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakr臋cona Zafira B,
I miejsce w tenisie sto艂owym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Naj艂adniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakr臋cona Zafira B,
I miejsce w tenisie sto艂owym,
III miejsce w zawodach w臋dkarskich.

Klubowicz naprawa gratis : www.skrzynienaprawaczesci.pl

Online Bamber

  • Moderatorzy
  • *****
  • Wiadomo艣ci: 1 617
  • P艂e膰: M臋偶czyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 23:21:56
Odp: Zobacz, kt贸re silniki nie toleruj膮 instalacji LPG !
« Odpowied藕 #1 dnia: 2012-11-12 20:57:21 »
Z wi臋kszo艣ci膮 si臋 zgodz臋 ale nie z wszystkim,prawda jest taka 偶e na 10-ciu co montuje instalacje 1-2-贸ch wie jak to zrobi膰 solidnie i z "jajami" 偶eby mia艂o wszytko r臋ce i nogi,druga sprawa kwestia dobrania dobrych podzespo艂贸w i na ko艅cu kwestia porz膮dnej,solidnej regulacji ca艂o艣ci.Instalacja za艂o偶ona od nowo艣ci nie wymaga 偶adnych specjalnych przegl膮d贸w poza filtrami co 15 ty艣 za par臋 z艂otych i dbanie o stan 艣wiec.Wiadomo po gwarancji mo偶e si臋 uszkodzi膰 reduktor czy kt贸ry艣 ze wtrysk贸w ale s膮 to sprawy raczej groszowe w por贸wnaniu do codziennego u偶ytkowania.Zauwa偶y艂em jedn膮 wielk膮 zalet臋 przy LPG a mam nie pierwsze autko z instalk膮 bo ju偶 czwarte,przy dobrym,sprawnym silniku je偶de偶膮c na LPG olej jest czy艣ciutki niemal jak prosto z ba艅ki.Du偶o ludzi raz kiedy艣 kupi艂o auto ze 藕le dzia艂aj膮ca instalkacj膮 b膮d藕 mia艂o j膮 za艂贸偶on膮 na sztuk臋 przez warsztat aby tylko wzi膮偶膰 pieni膮偶ki i tacy s膮 zra偶eni do LPG niemal do 艣mierci.Ostatnio by艂em na prewencyjnym sprawdzeniu ustawie艅 instalki BRC w Beti gdy偶 jako艣 nie ufam innym mechanikom poza naszym z Rudy i ko艅czy艂 w艂a艣nie monta偶 LPG do VW Polo kt贸re mia艂o na liczniku 3 ty艣 rzecz jasna sam.by艂 na tablicach z DE 偶eby zap艂aci膰 taniej ni偶 u siebie w tej samej firmie wi臋c wychodzi na to 偶e i nie robi to marce r贸偶nicy w samochodzie na gwarancji.
ZAPROSZOMY WOS DO NOS     NOJLEPSZY 艢LONSKI 呕UR TYLKO U MNIE