trochę nowości :D, Prace remontowe w trakcie :)
Już wkrótce  III Ogólnopolski Zlot KlubZAFIRA.pl

[TUT ZB] Zafira - Wymiana termostatu 1.9 CDTi - Z19DTH

Zaczęty przez Marki

Odpowiedzi: 2
Wyświetleń: 1446
Ostatnia wiadomość 2012-04-07 12:45:51
wysłana przez kaliope
[TUT ZB] Zafira - wymiana chłodnicy klimatyzacji 1.9 CDTi

Zaczęty przez tEREk

Odpowiedzi: 5
Wyświetleń: 2793
Ostatnia wiadomość 2013-05-29 20:21:03
wysłana przez racool
[TUT ZB] Zafira - Wymiana termostatu 1.9 CDTi - Z19DT

Zaczęty przez tEREk

Odpowiedzi: 23
Wyświetleń: 7021
Ostatnia wiadomość 2013-04-30 17:47:35
wysłana przez tEREk
[TUT ZB] Zafira - Demontaż chłodnicy 1.9 CDTi

Zaczęty przez Marki

Odpowiedzi: 0
Wyświetleń: 1641
Ostatnia wiadomość 2012-01-09 08:57:09
wysłana przez Marki
Zgubiona uszczelka od połączenia z chłodnicą spalin EGR

Zaczęty przez dziadu

Odpowiedzi: 5
Wyświetleń: 869
Ostatnia wiadomość 2013-04-30 21:35:31
wysłana przez dziadu

Autor Wątek: {B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje  (Przeczytany 1813 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
Hi

I am changing the radiator on my Zafira B Z19DTH and am using the great guide.

BUT...

It seems that the seller has either sent me a wrong radiator or did not include all needed parts.

Look at this picture, it is the old and new radiator side by side.

http://images41.fotosik.pl/1766/c75ce60e1211f5b5.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


As you might notice the radiators look totally identical in every way except in the new one there are 2 red plugs, when i remove them there are 2 big holes into the radiator. (And the plugs are only dustcaps, they will not hold any hot pressurised water back)

On the old one i have NO holes.

Does anyone know if they sent the wrong radiator or if they forgot to send some plugs to plug the holes ?

It seems like a waste of time to mount this radiator with 2 holes that are bigger than in the old radiator cause the water will certainly escape.

What do i do ?

My immediate reaction would be to make a couple of small pieces of metal fitting the holes and just weld them shut but i am not certain that my welding skills will be great enough to do weldings that are so good that they will be able to hold back hot pressurised water.


Tłumaczenie w skrócie:
Użyłem waszego super tutoriala co do wymiany chłodnicy, ale mam problem. Albo sprzedawca przesłał mi złą chłodnicę albo brakuje jakiś części, np. czujników co by wkręcić w dwa króćce które pokazałem na fotce. Po lewej chłodnica którą kupiłem, a po prawej chłodnica która wykręciłem z auta. Czy ktoś może pomóc? Zaspawać te otwory? albo wkręcić jakieś korki? Tylko czy taki zabieg uszczelni wystarczająco chłodnicę?
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:00:29 wysłana przez kaliope »

Offline kaliope

  • klubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1 504
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 00:25:25
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #1 dnia: 2012-09-24 17:07:02 »
post your vin, I'll check the right part number, and also post the producer and the part number of the radiator they've sent you


Tłumaczenie:
Daj mi swój Vin to sprawdzę jaki powinien być numer. Wrzuć też numer i producenta chłodnicy, który zamówiłeś   
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:01:57 wysłana przez kaliope »
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #2 dnia: 2012-09-24 17:26:49 »
post your vin, I'll check the right part number, and also post the producer and the part number of the radiator they've sent you

Ill send the VIN as PM

Seems that the seller has sold me a Zafira B radiator for a Z19DTH 2005-> with a OEM number of : 1300 275 13171432

This number was also given to me by 2 different other resellers as the right number.

Sadly i now see that the number on the sticker on the radiator that was not easily visible when ordering is : 13171429

I am thinking about drilling out the metal plug to the correct size and making some threads to put a bolt into and then weld the end of the bolt. Other than the 2 holes the radiator seems to fit nicely.

EDIT : I think i will instead try to get some plugs manufactured at my work.

In the holes that i need to plug there are rubber o-rings so if i get a plug machined that will just fit into those holes and then tag it with a welder so that it cannot pop out i guess that it would be allright.

Hopefully one of the metal workers will have time to manufacture these 2 small plugs tomorrow so that i can fit the radiator.

Have checked that everything else is exactly the same.

Just wondering what the devil they planned on putting into those 2 holes in the first place.


 
Tłumaczenie w skrócie:
Wygląda na to, że sprzedawca mi przesłał chłodnicę zgodną z numerami oryginału dla z19dth, tzn 13 00 275,  13171432.
Co dziwne, teraz zwróciłem uwagę, że na naklejce na mojej starej chłodnicy jest numer: 13171429
 
Mam zamiar wygwintować te otwory, wkręcić śruby i zaspawać. Pod każdym innym względem te chłodnice są takie same.
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:07:48 wysłana przez kaliope »

Offline kaliope

  • klubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1 504
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 00:25:25
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #3 dnia: 2012-09-24 19:39:49 »
well, according to your VIN, your radiator has the following numbers:
 

GM no.: 13171432 ,
catalogue no.:  13 00 275
 
so, looks like the seller has made no mistake, and I have no idea why there is this difference and why the old one has a different number on the sticker. Possibly someone has already replaced it? Are you the first owner? According to the vin, your bus was sold in Danmark.   

 
Tłumaczenie w skrócie:
 
 
Według Vinu twoja chłodnica to:
GM: 13171432 ,
Kat:  13 00 275
 
Więc wygląda na to, że sprzedwca nie popełnił błędu. Nie mam jednak pojęcia dlaczego te chłdnice się róznią i dlaczego numer na starej chłocnie jest jeszcze inny…..może ktoś już wymieniał….jesteś pierwszym właścielem? Auto według vinu jest na rynek duński.
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:15:22 wysłana przez kaliope »
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #4 dnia: 2012-09-24 20:08:27 »
well, according to your VIN, your radiator has the following numbers:
 

GM no.: 13171432 ,
catalogue no.:  13 00 275
 
so, looks like the seller has made no mistake, and I have no idea why there is this difference and why the old one has a different number on the sticker. Possibly someone has already replaced it? Are you the first owner? According to the vin, your bus was sold in Danmark.   

If the radiator has been replaced and with a different one than the one it was bought with i just dont understand where the sensors that would fit those holes have gone.

Did you ever change yours and if yes, was there any sensors in those 2 holes ?

I have no idea if it indeed has been changed before but since the car is only 4½ years old i would think that it was a bit wild if the radiator had already gone twice ?

I am the second owner and yes the bus was sold in Denmark and this is also where i live.

Do you know what sensors would fit ? Maybe if they are cheap thermo sensors i could just buy 2 and insert them into the holes and just not hook them up ?

Tłumaczenie w skrócie:
tak jestem 2 właścielem ale nie sądze, że chłodnica była już wymienia, gdyż auto ma 4 lata. Tak, auto kupione w Dani, gdzie mieszkam.

Czy ktoś wie co to za czujniki tam mają być wkręcone? Może są tanie i je po prostu kupię? 
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 23:10:24 wysłana przez kaliope »

Offline kaliope

  • klubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1 504
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 00:25:25
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #5 dnia: 2012-09-24 20:22:40 »
no idea what should be fitted in the holes. This is a pic of the radiator from the EPC in accordance with your vin. Looks like there are spots there, however they are plugged, just like the one you've taken out of the bus. 

http://images50.fotosik.pl/1674/361a7abc1f5f3e67.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


Tłumaczenie:
NIe mam pojęcia co tam ma być wkręcone. To fotka z EPC, są jakby zaznaczone te miejsca, ale są zaślepione
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:50:00 wysłana przez kaliope »
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #6 dnia: 2012-09-24 21:07:13 »
no idea what should be fitted in the holes. This is a pic of the radiator from the EPC in accordance with your vin. Looks like there are spots there, however they are plugged, just like the one you've taken out of the bus. 

http://images50.fotosik.pl/1674/361a7abc1f5f3e67.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


Yeah, that one looks just like the one i took out. there seem to be some markings for the holes but they were never cut on this particular radiator.

It just baffles me that every site i have looked and everyone i asked told me that this 13171432 radiator would be the right one.

I also really dont understand how opel could have just omitted these 2 sensors from my car if they are in "all" other zafira's like mine.

The radiator is a Nissens 63115A and i checked a few sites and they all say that this radiator replaces "13171432" .

Have written to the seller for clarification but i think no matter what i will just have to plug the 2 holes, hopefully with 2 specially made plugs that i hope to get one of the metalworkers at work to make for me on a metal lathe tomorrow.

Tłumaczenie w skrócie:
Zakupiełem  Nissens 63115A bo w kilku miejscach mi powiedziano, że to zamiennik dla oryginału o numerze 13171432
Kolega w pracy ma mi dorobić korki do tych dziur...może na jutro
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:50:16 wysłana przez kaliope »

Offline kaliope

  • klubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1 504
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 00:25:25
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #7 dnia: 2012-09-24 23:46:11 »
The radiator is a Nissens 63115A and i checked a few sites and they all say that this radiator replaces "13171432" .

according to some Polish seller, this radiator is for ZB with automatic transmission. So looks like there are some two hoses being hooked up for cooling the automatic gearbox.

edit:
Yes,  deffinately the whole thing is about the type of transmission. You should have bought:

NISSENS 630705, instead of 63115A

http://www.motoneo.pl/t/z1/NIS630705


So your seller proved to be incompetent, as he hadn't asked what kind of transmission you have. Thank God,
there are forums.


Tłumaczenie w skrócie:

I wszystko jasne. Sprzedali CI chłodnicę do ZB z automatem. Wygląda na to, że tam wchodzą dwa przewody do chłodzenia skyrzni.

Powinieneś był kupić:
 NISSENS 630705, a nie 63115A
 
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:50:49 wysłana przez kaliope »
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
Odp: Major problem with radiator change
« Odpowiedź #8 dnia: 2012-09-25 20:27:36 »
630705

Thank you for the great help, i have written to the seller about this problem, he clearly states on his ebay site that this one is for both manual and automatic transmission and this cannot be true.

Will have to see what he replies.

This is what i did instead to plug the holes and now the radiator is fitted and i lost no water on a quick test drive where the engine reached the operating temperature of 84-86 degrees.

Manufactured plugs :

http://images43.fotosik.pl/1556/3d24054055968c75.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


Holes in the radiator :

http://images42.fotosik.pl/591/624c2fd4d0b583f0.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


Holes with the plug in and the circlip mounted.

http://images38.fotosik.pl/1801/1d2f35ee8d8ae486.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje


In the holes there were a rubber o-ring and i also gave it some sealant before putting the plug into the hole.

Just sad that i had to do all this because someone sold me something that did not fit as promised.

Lesson learned, before ordering something like this again i will investigate much more to be sure to not get the wrong part.

Once again thank you for the help, it has been invaluable.

PS. I put in about 5 liters of coolant. I see that there is some mention of letting trapped air out thru this :

http://images35.fotosik.pl/1631/74f655b69900ba92.jpg
{B} Radiator change - two types/ Chłodnica wody w 1.9 cdti - dwa rodzaje
But i can only turn this one about 1-2 times around and no water comes out even if i wait and the water level in the tank does not seem to drop.

Is this normal or do i need to do something else ?


 Tłumaczenie w skrócie:
 
Dzięki za pomoc. Sprzedawca pisze wyraźnie, że to chłodnica dla manuala i automatu. Napisałem mu info, zobaczymy co odpowie.   
 
Oto fotki zaślepek które dorobiłem. Zaślepki wkręciłem i założyłem chłodnicę. Jestem już po przejażdżce przy temp 84-86 i jest chyba szczelna.
 
Do otworów gdzie były oringi dołożyłem jeszcze uszczleniacz.
 
No cóż, nauczka, ale jestem wkurzony, że musiałem robić cały ten cyrk poprzez błąd sprzedawcy .
 
Jeszcze raz wielkie dzięki za nieocenioną pomoc
 
PS, wlałem 5 litrów płynu
 
Widzę, że na tej fotce jest odpowietrznik. Kręcę nim tylko 1 lub 2 obroty ale nie ma śladu wody a poziom w zbiorniczku też nic nie opada…..czy to normalne czy coś jeszcze muszę zrobić?
« Ostatnia zmiana: 2012-09-25 20:49:31 wysłana przez kaliope »

Offline kaliope

  • klubowicz
  • *****
  • Wiadomości: 1 504
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 00:25:25
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
A mate, Woytas, says that to his mind you need to let the air out while the fan is working, meaning the temp is at least 98 degrees. Try undoing that vent then or just try boiling the water with the reservoir cap off.   



tłumaczenie:
Kolega Woytas nie jest pewny ale uważa, że należy odpowietrzać przy max temp, przy pracy wiatraka...lub po prostu spróbować zagotować płyn z otwartym zbiorniczkiem. 
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Zafowner

  • forumowicz
  • ****
  • Wiadomości: 8
  • ostatnio widziany/a:2012-09-27 17:59:02
A mate, Woytas, says that to his mind you need to let the air out while the fan is working, meaning the temp is at least 98 degrees. Try undoing that vent then or just try boiling the water with the reservoir cap off.   

[size=78%]tłumaczenie[/size][size=78%]:[/size]
Kolega Woytas nie jest pewny ale uważa, że należy odpowietrzać przy max temp, przy pracy wiatraka...lub po prostu spróbować zagotować płyn z otwartym zbiorniczkiem. 


Ok, will try that.

I was told by someone else today that if the radiator has these holes for the automatic transmission then it will be more than likely that it will be a seperate circuit. If this is true, then the plugs i got manufactured was actually not needed.

Oh well, the car is running well and it does not leak at all so i think i will just try the trick with the air bleed valve you just told me and then just assume that everything is allright :)

Once again, thanks a lot for all your kind help and thanks for putting up with a noob like me ;-)


w skrócie:
ktoś mi powiedział, że te dwa króćce na przewody do ZB w automacie są tak naprawdę od osobnego obiegu, także nie musiałem je zaślepiać. Tak czy inaczej nic mi nie cieknie i jest ok. Spróbuje odpowietrzyć tak jak kolega sugeruję. Jeszcze raz dzięki ....
« Ostatnia zmiana: 2012-09-26 21:28:40 wysłana przez kaliope »

szymekmaj

  • Gość
Możesz wykręcić całkiem ten odpowietrznik i zobaczysz czy poleci płyn,ciśnienia niema dużego także dużo płynu nie ucieknie.