{A} Silniki - dane techniczne, opis, charakterystyka, zastosowanie

Zacz臋ty przez marsuc

Odpowiedzi: 2
Wy艣wietle艅: 9109
Ostatnia wiadomo艣膰 2012-01-17 21:08:59
wys艂ana przez Mietas
{C} Silniki - dane techniczne, opis, charakterystyka, zastosowanie

Zacz臋ty przez Mietas

Odpowiedzi: 0
Wy艣wietle艅: 1510
Ostatnia wiadomo艣膰 2012-02-03 14:51:53
wys艂ana przez Mietas

Autor W膮tek: {B} Silniki - dane techniczne, opis, charakterystyka, zastosowanie  (Przeczytany 6689 razy)

0 u偶ytkownik贸w i 1 Go艣膰 przegl膮da ten w膮tek.

Offline Mietas

  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomo艣ci: 1 415
  • P艂e膰: M臋偶czyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-11-22 21:32:50
    • Moja ZB
Zestawienie silnik贸w zastosowanych w Zafirach B :
Moc podana w KW - aby przeliczy膰 na KM, trzeba j膮 pomno偶y膰 przez 1.359621155 - wynik, to moc w KM.
np. 44 KW x 1.359621155 =  59.82 KM = 60 KM

Silniki benzynowe: Z16XE1; Z16XEP; Z16XER; Z16YNG; Z18XER; Z20LEH; Z20LER; Z22YH:

Z16XE1
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 鲁): 1598
Moc (kW przy min-1): 77/6000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 150 / 3900
Kompresja: 10,5: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Multec S (F)
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: elektroniczna przepustnica, tempomat, twin port
Zastosowanie: Zafira B (F17 (+) CR)

Z16XEP
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 鲁): 1598
Moc (kW przy min-1): 77/6000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 150/3900
Kompresja: 10,5: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Multec S (F)
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: elektroniczna przepustnica, tempomat, twin port
Zastosowanie: Zafira B (F17 + CR)

Z16XEP 鈥 przedstawiciel rodziny ECOTEC Twinport.
Dzia艂anie systemu Twinport polega na rozdzieleniu ka偶dej ga艂臋zi kolektora dolotowego na dwie cz臋艣ci. W jednej z nich jest ma艂a ruchoma przes艂ona. Przy 艣rednim obci膮偶eniu silnika przes艂ona jest cz臋艣ciowo zamkni臋ta. W ten spos贸b zmniejsza si臋 przekr贸j kana艂u dolotowego. Powoduje to wzrost pr臋dko艣ci powietrza i silne jego zawirowanie. R贸wnie偶 paliwo z wtryskiwacza dzielone jest nier贸wno na oba kana艂y. Dzi臋ki zawirowaniu mieszanki mo偶na zwi臋kszy膰 stopie艅 recyrkulacji spalin i zmniejszy膰 zu偶ycie paliwa oraz emisj臋 tlenk贸w azotu. Przes艂ony s膮 sterowane za pomoc膮 ma艂ego si艂ownika pneumatycznego.
Przy pe艂nym otwarciu przepustnicy otwiera si臋 te偶 przes艂ona i mieszanka wp艂ywa ca艂ym przekrojem kana艂u. Elektroniczne sterowanie g艂贸wn膮 przepustnic膮 w po艂膮czeniu z ww. systemem zmniejsza straty ci艣nienia na przepustnicy i poprawia nape艂nianie cylindr贸w mieszank膮.
Za sterowanie silnikiem odpowiada ECU Bosch Motronic ME 7.6.1.
W przeciwie艅stwie do mniejszego brata (Z14XEP), silnik nie posiada hydraulicznej kompensacji luzu zaworowego. Jest on ustawiany przy pomocy szklankowych popychaczy o odpowiednio dobranej grubo艣ci denka. R贸wnie偶 rozrz膮d jest nap臋dzany paskiem z臋batym, a nie 艂a艅cuchem.
Silnik posiada ch艂odzony ciecz膮 zaw贸r recyrkulacji spalin (EGR). Zastosowano elektrycznie sterowany termostat. Przy pracy silnika na biegu ja艂owym, lub z cz臋艣ciowym obci膮偶eniem termostat otwiera si臋 przy 105oC.
Przy wi臋kszym obci膮偶eniu sterownik w艂膮cza ma艂膮 grza艂k臋 zintegrowan膮 z termostatem. To powoduje wcze艣niejsze jego otwarcie 鈥 przy temp. 90oC.
Termostat, EGR i czujnik temp. cieczy ch艂odz膮cej s膮 po艂膮czone w module dystrybucji ch艂odziwa.
Po艂膮czono r贸wnie偶 pompy oleju i ch艂odziwa w jeden zesp贸艂 nap臋dzany paskiem wielorowkowym, cho膰 mo偶liwy jest demonta偶 samej pompy cieczy ch艂odz膮cej.
Moc maks. 77kW (105KM)/6000 obr/min.
Moment maks. 150Nm/3900 obr/min.
W 2007r. silnik Z16XEP zosta艂 zast膮piony przez Z16XE1. Sam silnik pozosta艂 niezmieniony. Zastosowano tylko nowy kolektor dolotowy.

Z16XER
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 鲁): 1598
Moc (kW przy min-1): 85/6000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 155/4000
Kompresja: 10,8: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Siemens Simtec 75.1
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: bez EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: elektroniczna przepustnica, tempomat, twin port
Zastosowanie: Zafira B (F17 + CR)

Z16XER zosta艂 wprowadzony w 2007r. Powsta艂 z po艂膮czenia dw贸ch silnik贸w. Z Z16XEP wzi臋to kad艂ub. G艂owic臋 natomiast z wi臋kszego Z18XER. Jednostka posiada dwa wa艂ki rozrz膮du nap臋dzane paskiem z臋batym. S膮 one wyposa偶one w hydraulicznie sterowane ko艂a pasowe umo偶liwiaj膮ce p艂ynn膮 zmian臋 faz rozrz膮du z zakresie 60o OWK dla wa艂ka ss膮cego i 40o OWK dla wa艂ka wydechowego. Dzi臋ki regulacji czasu wsp贸艂otwarcia zawor贸w ss膮cych i wydechowych mo偶na by艂o zrezygnowa膰 z zaworu recyrkulacji spalin. Teraz wystarczy op贸藕ni膰 moment zamkni臋cia zawor贸w wydechowych i t艂ok w czasie suwu ssania sam zassie odpowiedni膮 ilo艣膰 spalin z kolektora wydechowego.
Luz zawor贸w jest regulowany poprzez szklankowe popychacze o odpowiednio dobranych grubo艣ciach denek. Silnik wyposa偶ony jest w kolektor dolotowy o zmiennej d艂ugo艣ci kana艂贸w.
Moc maks. 85kW (115KM)/6000 obr/min.
Moment maks. 155Nm/4000 obr/min.

Z16YNG
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 81,5
Tom (cm 鲁): 1598
Moc (kW przy min-1): 69/6200
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 133/4200
Stopie艅 spr臋偶ania: 12,8: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Multec S (F)
Wymagania Liczba oktanowa: gaz zawieraj膮cy metan lub pukanie kontrolowanych 95 / 98 / 91
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: bez EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: elektroniczna przepustnica, tempomat
Zastosowanie: Zafira B (F17 + CR)

Z18XER
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 80,5
Skok (mm): 88,2
Tom (cm 鲁): 1796
Moc (kW przy min-1): 103 / 6300
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 175 / 3800
Kompresja: 10,5: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Siemens Simtec 75.1
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: bez EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: E-gazu, ch艂odzenie t艂ok贸w, tempomat, spo偶ycie zmienna i Auslasswellensteuerung
Zastosowanie: Zafira B (CR + F17, F17 + ER MTA)

Z18XER 鈥 silnik DOHC, 16-zaworowy o poj. 1796cm3. Najwa偶niejsz膮 innowacj膮 jest wprowadzenie zmiennych faz rozrz膮du. Ko艂a pasowe wa艂k贸w rozrz膮du sk艂adaj膮 si臋 z dw贸ch cz臋艣ci mog膮cych obraca膰 si臋 wzgl臋dem siebie o k膮t 30o (ss膮ce) i 20o (wydechowe). Ruchy te s膮 wymuszane przez olej pod ci艣nieniem. W g艂owicy s膮 zamontowane dwa zawory elektromagnetyczne steruj膮ce przep艂ywem oleju, a na drugich ko艅cach wa艂k贸w znajduj膮 si臋 czujniki kontroluj膮ce ich po艂o偶enie.
Dzi臋ki regulacji czasu wsp贸艂otwarcia zawor贸w ss膮cych i wydechowych mo偶na by艂o zrezygnowa膰 z zaworu recyrkulacji spalin. Teraz wystarczy op贸藕ni膰 moment zamkni臋cia zawor贸w wydechowych i t艂ok w czasie suwu ssania sam zassie odpowiedni膮 ilo艣膰 spalin z kolektora wydechowego. Wa艂ki rozrz膮du nap臋dzane s膮 paskiem z臋batym. Luz zawor贸w jest regulowany poprzez szklankowe popychacze o odpowiednio dobranych grubo艣ciach denek.
Zainstalowano nowy plastykowy kolektor ss膮cy ze zmienn膮 d艂ugo艣ci膮 kana艂贸w sterowany elektrycznym si艂ownikiem. Katalizator zintegrowano z kolektorem wydechowym t艂oczonym z blachy.
T艂oki z p艂ywaj膮cymi sworzniami maj膮 w cz臋艣ci no艣nej wybrania zmniejszaj膮ce ryzyko zatarcia. Zastosowano te偶 natrysk oleju na denka t艂ok贸w w celu poprawy ich ch艂odzenia. Sam olej r贸wnie偶 jest ch艂odzony w wymienniku ciep艂a zintegrowanym z filtrem.
Silnik posiada elektrycznie sterowany termostat znany z jednostki Z16XEP. Przy pracy silnika na biegu ja艂owym, lub z cz臋艣ciowym obci膮偶eniem termostat otwiera si臋 przy 105oC.
Przy wi臋kszym obci膮偶eniu sterownik w艂膮cza ma艂膮 grza艂k臋 zintegrowan膮 z termostatem. To powoduje wcze艣niejsze jego otwarcie 鈥 przy temp. 90oC.
Silnikiem zarz膮dza sterownik Simtec 75.1.
Moc maks. 103kW (140KM)/6300 obr./min.
Moment maks. 175Nm/3800 obr./min.

Z20LEH
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 86,0
Skok (mm): 86,0
Tom (cm 鲁): 1998
Moc (kW przy min-1): 177 / 5600
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 320 / 2400 - 5000
Kompresja: 8,8: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Motronic ME 7.6.2
Wymagania Liczba oktanowa: pukanie regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: E-Gas, Na-outlet, tempomat, turbospr臋偶arka KKK K04
Zastosowanie: Zafira B (M32WR)

Z20LER
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 86,0
Skok (mm): 86,0
Tom (cm 鲁): 1998
Moc (kW przy min-1): 147 / 5400
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 262 / 4200
Kompresja: 8,8: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Motronic ME 7.6.2
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98 / 91, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: wa艂y r贸wnowagi, elektroniczna przepustnica, Na-outlet, tempomat, turbospr臋偶arka KKK K04
Zastosowanie: Zafira B (M32WR)

Z22YH
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 86,0
Skok (mm): 94,6
Tom (cm 鲁): 2198
Moc (kW przy min-1): 110/5600
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 215/4000
Stopie艅 spr臋偶ania: 12,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Siemens Simtec 81, z MJ05 Siemens Simtec 81.1
Wymagania Liczba oktanowa: 95 / 98, pokonuj膮c regulowanym
Sterowanie: 艂a艅cuch rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator regulowany
Cechy szczeg贸lne: wa艂y r贸wnowagi, wtrysk bezpo艣redni, elektroniczna przepustnica, tempomat
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF22)

Silniki Diesel: Z19DT; Z19DTH; Z19DTL

Z19DT
Typ: R4
Sterowanie: OHC
Liczba zawor贸w: 8
艢rednica (mm): 82,0
Skok (mm): 90,4
Tom (cm 鲁): 1910
Moc (kW przy min-1): 88/3500,
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 280 / 2000-2750
Kompresja: 18,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Bosch EDC 16 C9 lub C39
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka VTG
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF40)

Z19DT -  wprowadzony w 2006r., zast膮pi艂 silnik Z19DTJ. Jest to jednostka turbodo艂adowana, 8-zaworowa z jednym wa艂kiem rozrz膮du w g艂owicy nap臋dzanym paskiem z臋batym. Luzy zawor贸w s膮 ustawiane za pomoc膮 podk艂adek o odpowiednio dobranych grubo艣ciach.
Uk艂ad zasilania w paliwo to Common Rail II gen. z pomp膮 wtryskow膮 CP1H wytwarzaj膮c膮 ci艣nienie do 1600 bar贸w i wsp贸艂pracuj膮cymi z ni膮 wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Sterownik EDC16C9 umo偶liwia podzia艂 wtrysku na 5 faz. Komora spalania jest ukszta艂towana w denku t艂oka.
W wersji bez filtra cz膮stek sta艂ych do korekcji d艂ugoterminowej dawki paliwa jest u偶ywana szerokopasmowa sonda lambda. W wersji z filtrem instalowane s膮 dwa czujniki temp. spalin i r贸偶nicowy czujnik ci艣nienia mierz膮cy stopie艅 zape艂nienia filtra sadz膮. System recyrkulacji spalin sk艂ada si臋 z elektromagnetycznie sterowanego zaworu i wymiennika ciep艂a w kt贸rym spaliny 鈥 zanim trafi膮 do silnika 鈥 s膮 sch艂adzane. Poprawia to nape艂nianie cylindr贸w. Zastosowano nowy przep艂ywomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury. Podaje on informacj臋 o przep艂ywie i temperaturze powietrza, nie jak dotychczas w postaci napi臋cia, lecz przebiegu prostok膮tnego o zmiennej cz臋stotliwo艣ci. Turbospr臋偶ark臋 o zmiennej geometrii kierownic spalin zintegrowano z kolektorem wydechowym. Powietrze po spr臋偶eniu jest och艂adzane w intercoolerze. Silnik jest po艂膮czony ze skrzyni膮 bieg贸w sprz臋g艂em wsp贸艂pracuj膮cym z dwumasowym ko艂em zamachowym.
Moc maks. 88kW (120KM)/3750 obr./min.
Moment maks. 280Nm/2000-2750 obr./min.

Z19DTL
Typ: R4
Sterowanie: OHC
Liczba zawor贸w: 8
艢rednica (mm): 82,0
Skok (mm): 90,4
Tom (cm 鲁): 1910
Moc (kW przy min-1): 74/3500
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 260 / 1700-2500
Kompresja: 18,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Bosch EDC 16 C9 lub C39
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka VTG
Zastosowanie: Zafira B (M32WR)

Z19DTL jest s艂absz膮 odmian膮 silnika jest Z19DT. Moc obni偶ono przez modyfikacj臋 programu steruj膮cego prac膮 silnika.
Moc maks. 74kW (100KM)/3500 obr./min.
Moment maks. 260Nm/1700-2500 obr./min.


Z19DTH
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 82,0
Skok (mm): 90,4
Tom (cm 鲁): 1910
Moc (kW przy min-1): 110 / 4000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1):  320 / 2000-2750
Kompresja: 17,5: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Bosch EDC 16 C9, lub C39
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka VTG Garrett GT1749MV
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF40)

Z19DTH 鈥 silnik diesla, DOHC, turbodo艂adowany o poj. 1910cm3 z bezpo艣rednim wtryskiem Common Rail II generacji. Wprowadzony w 2005r.
Pompa wtryskowa CP1H wytwarza ci艣nienie do 1600 bar贸w i wsp贸艂pracuje z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Sterownik EDC16C9 umo偶liwia podzia艂 wtrysku na 5 faz. Komora spalania jest ukszta艂towana w denku t艂oka.
W wersji bez filtra cz膮stek sta艂ych do korekcji d艂ugoterminowej dawki paliwa jest u偶ywana szerokopasmowa sonda lambda. W wersji z filtrem instalowane s膮 dwa czujniki temp. spalin i r贸偶nicowy czujnik ci艣nienia mierz膮cy stopie艅 zape艂nienia filtra sadz膮. System recyrkulacji spalin sk艂ada si臋 z elektromagnetycznie sterowanego zaworu i wymiennika ciep艂a w kt贸rym spaliny 鈥 zanim trafi膮 do silnika 鈥 s膮 sch艂adzane. Poprawia to nape艂nianie cylindr贸w. Zastosowano nowy przep艂ywomierz zintegrowany z czujnikiem temperatury. Podaje on informacj臋 o przep艂ywie i temperaturze powietrza, nie jak dotychczas w postaci napi臋cia, lecz przebiegu prostok膮tnego o zmiennej cz臋stotliwo艣ci. Uk艂ad dolotowy wyposa偶ono w sterowane elektrycznie przes艂ony zwi臋kszaj膮ce zawirowanie powietrza zasysanego do cylindr贸w. Turbospr臋偶ark臋 o zmiennej geometrii kierownic spalin zintegrowano z kolektorem wydechowym. Powietrze po spr臋偶eniu jest och艂adzane w intercoolerze. Luzy zawor贸w s膮 kasowane hydraulicznie. Wydechowy wa艂ek rozrz膮du, pompa wtryskowa i pompa cieczy ch艂odz膮cej s膮 nap臋dzane paskiem z臋batym. Wa艂ek ss膮cy dostaje nap臋d przez przek艂adni臋 z臋bat膮 od wa艂ka wydechowego. Silnik jest po艂膮czony ze skrzyni膮 bieg贸w sprz臋g艂em wsp贸艂pracuj膮cym z dwumasowym ko艂em zamachowym.
Moc maks. 110kW (150KM)/4000 obr./min.
Moment maks. 320 Nm/2000-2750 obr./min.

S艂absz膮 odmian膮 w.w. silnika jest Z19DTJ. Moc obni偶ono przez modyfikacj臋 programu steruj膮cego prac膮 silnika.
Moc maks. 88kW (120KM)/3250 obr./min.
Moment maks. 280Nm/1750-2750 obr./min.

Z17DTJ
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 86,0
Tom (cm 鲁): 1686
Moc (kW przy min-1): 81/3800,
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 260 / 2300
Kompresja: 18,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Denso DECE1C
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF40)

A17DTJ
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 86,0
Tom (cm 鲁): 1686
Moc (kW przy min-1): 81/3800
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 260 / 2300
Kompresja: 18,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Denso DECE1C
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF40)

A17DTJ - turbodo艂adowany silnik diesla z bezpo艣rednim wtryskiem Common Rail. W szesnastozaworowej g艂owicy obracaj膮 si臋 dwa wa艂ki rozrz膮du, z czego wa艂ek po stronie ss膮cej nap臋dzany jest paskiem z臋batym. Na drugim jego ko艅cu znajduje si臋 przek艂adnia z臋bata, kt贸ra przekazuje nap臋d na wa艂ek strony wydechowej. Luzy zawor贸w kasowane s膮 za pomoc膮 popychaczy szklankowych o odpowiednio dobranych grubo艣ciach denek. Paskiem rozrz膮du nap臋dzana jest r贸wnie偶 pompa paliwa wysokiego ci艣nienia. Paliwo spr臋偶one do 1800 bar贸w trafia do zasobnika, sk膮d kierowane jest do cylindr贸w i tam rozpylane poprzez elektromagnetyczne wtryskiwacze wielootworowe, potrafi膮ce otwiera膰 si臋 do pi臋ciu razy wci膮gu jednego suwu. Pozwala to ograniczy膰 ha艂as jednostki nap臋dowej i zanieczyszczenie spalin. W zmniejszeniu emisji tlenk贸w azotu pomaga ch艂odzony ciecz膮, elektrycznie sterowany zaw贸r recyrkulacji spalin.Powietrze po przej艣ciu przez filtr trafia do turbospr臋偶arki ze zmienn膮 geometri膮 kierownic spalin. Po spr臋偶eniu jest och艂adzane w intercoolerze. Ka偶dy kana艂 dolotowy jest podzielony w kolektorze i g艂owicy na dwie cz臋艣ci. Jedna z nich otwierana jest i zamykana przez klapki. Odpowiednie ich sterowanie powoduje du偶e zawirowanie powietrza, co z kolei przek艂ada si臋 na lepsze wymieszanie i odparowanie paliwa. Spaliny po wyj艣ciu z silnika s膮 dodatkowo oczyszczane w filtrze cz膮stek sta艂ych. Odpowiednie sterowanie wtryskiem paliwa pozwala oczyszcza膰 ten filtr, gdy osi膮gnie on odpowiedni stopie艅 zape艂nienia. Dzi臋ki temu filtr jest bezobs艂ugowy. W przypadku wsp贸艂pracy silnika z r臋czn膮 skrzyni膮 bieg贸w wa艂 korbowy wyposa偶ony jest w dwumasowe ko艂o zamachowe. Moc maks. 81kW (110KM)/3800 obr/min.
Moment maks. 260Nm/1700 obr/min.

A17DTR
Typ: R4
Sterowanie: DOHC
Liczba zawor贸w: 16
艢rednica (mm): 79,0
Skok (mm): 86,0
Tom (cm 鲁): 1686
Moc (kW przy min-1): 92/4000
Moment obrotowy (Nm przy obr. / min-1): 280 / 2300
Kompresja: 18,0: 1
Uk艂ad sterowania silnikiem: Denso DECE1C
Sterowanie: pasek rozrz膮du
Uk艂ad wydechowy: EGR, katalizator, filtr cz膮stek sta艂ych
Cechy szczeg贸lne: common rail, elektroniczna przepustnica, turbospr臋偶arka
Zastosowanie: Zafira B (M32WR, AF40)

A17DTR - mocniejsza wersja A17DTJ, ma m.in. zmieniony intercooler i inne oprogramowanie jednostki sterujacej.Moc maks. 92kW (125KM)/4000 obr/min. Moment maks. 280Nm/2300 obr/min.


Z17DTR - jest to jednostka 16-zaworowa, turbodo艂adowana (z intercoolerem) o poj. 1686 cm3 z bezpo艣rednim wtryskiem Common Rail. Powsta艂a na bazie silnika Z17DT montowanego w Corsach. Pompa wysokiego ci艣nienia (nap臋dzana paskiem z臋batym rozrz膮du) spr臋偶a paliwo do ci艣nienia 1800 bar贸w i kieruje je do zasobnika. St膮d jest ono rozdzielane i przewodami dostarczane do wtryskiwaczy elektromagnetycznych.
Sterownik silnika Denso DECe01 umo偶liwia podzia艂 wtrysku na 5 faz. W celu poprawy odprowadzania ciep艂a z cylindr贸w w kad艂ubie zwi臋kszono ilo艣膰 kana艂贸w ch艂odz膮cych. Zastosowano kolektor dolotowy z pneumatycznie sterowanymi przes艂onami zwi臋kszaj膮cymi zawirowanie powietrza zasysanego do cylindr贸w. Ci艣nienie do艂adowania jest regulowane przez pneumatycznie sterowane kierownice spalin w turbospr臋偶arce. System recyrkulacji spalin sk艂ada si臋 z elektrycznego zaworu i ch艂odnicy spalin. Zainstalowano w niej zaw贸r zmniejszaj膮cy przep艂yw spalin przez ni膮 podczas fazy nagrzewania silnika. Zmniejsza to poziom w臋glowodor贸w. Luzy zawor贸w s膮 ustawiane za pomoc膮 szklankowych popychaczy o odpowiednio dobranych grubo艣ciach denek.
Moc maks. 92kW (125KM)/4000 obr./min.
Moment maks. 280Nm/2300 obr./min

Z17DTJ 鈥 S艂absza wersja silnika Z17DTR.
Moc maks. 81kW (110KM)/3800obr./min.
Moment maks. 260Nm/2300 obr./min
« Ostatnia zmiana: 2012-01-31 09:48:46 wys艂ana przez Mietas »
   

To, 偶e milcz臋, nie znaczy, 偶e nie mam nic do powiedzenia