Autor W膮tek: Opony letnie, zimowe i ca艂oroczne  (Przeczytany 2230 razy)

0 u偶ytkownik贸w i 1 Go艣膰 przegl膮da ten w膮tek.

Offline JaGoDkA

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomo艣ci: 986
  • Pojazd: 2006 Opel Zafira B
  • P艂e膰: Kobieta
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 08:39:16
Opony letnie, zimowe i ca艂oroczne
« dnia: 2012-02-11 23:41:46 »
Opony letnie 8

Opony letnie wykonane s膮 z twardszej mieszanki gumy, dzi臋ki temu s膮 one bardziej odporne na zdzieranie. W okresie letnim daj膮 lepsz膮 kontrol臋 nad pojazdem i kr贸tsz膮 drog臋 hamowania dzi臋ki wi臋kszej powierzchni styku bie偶nika z pod艂o偶em. Bie偶nik opony letniej jest bardziej ukierunkowany w stron臋 obrotu ko艂a co zmniejsza ich ha艂as w czasie jazdy.

Opony zimowe 9

Opony zimowe s膮 wykonane z mi臋kkiej mieszanki gumy i dzi臋ki temu w niskich temperaturach s膮 one mniej podatne na 艣lizganie. Rze藕ba bie偶nika takich opon charakteryzuje si臋 du偶ymi blokami w strefie barkowej i du偶膮 ilo艣ci膮 odpowiednio ukszta艂towanych naci臋膰 lamelkowych, kt贸rych obecno艣膰 znacznie poprawia kierowalno艣膰, przy艣pieszanie i hamowanie. Zalet膮 kierunkowych opon zimowych jest uk艂ad rowk贸w zapewniaj膮cy dobre odprowadzenie wody.

Opony ca艂oroczne (wielosezonowe, uniwersalne) 1

S膮 hybryd膮 opon letnich i zimowych. Dzi臋ki zastosowaniu w jednej oponie rozwi膮za艅 charakterystycznych dla tych obu typ贸w, uzyskano produkt, kt贸ry mo偶na u偶ytkowa膰 przez ca艂y rok. Warto jednak wiedzie膰, 偶e opony uniwersalne powsta艂y na bazie kompromis贸w, gdy偶 nie istnieje spos贸b, by jednocze艣nie cieszy膰 si臋 najwy偶szymi parametrami, charakterystycznymi dla dedykowanych opon letnich i zimowych.Opony ca艂oroczne (wielosezonowe, uniwersalne) s膮 hybryd膮 opon letnich i zimowych. Dzi臋ki zastosowaniu w jednej oponie rozwi膮za艅 charakterystycznych dla tych obu typ贸w, uzyskano produkt, kt贸ry mo偶na u偶ytkowa膰 przez ca艂y rok. Warto jednak wiedzie膰, 偶e opony uniwersalne powsta艂y na bazie kompromis贸w, gdy偶 nie istnieje spos贸b, by jednocze艣nie cieszy膰 si臋 najwy偶szymi parametrami, charakterystycznymi dla dedykowanych opon letnich i zimowych.

R贸偶nice mi臋dzy oponami letnimi i uniwersalnymi 2

Zasadnicze odmienno艣ci mi臋dzy oponami letnimi i ca艂orocznymi tkwi膮 w ich budowie, kszta艂cie i sk艂adzie mieszanki gumowej, u偶ytej w procesie produkcyjnym.Opony ca艂oroczne posiadaj膮 wi臋cej lamelek, ni偶 opony letnie. Wynika to z faktu, 偶e model uniwersalny musi zapewnia膰 dobr膮 przyczepno艣膰 na 艣niegu, czego nie wymaga si臋 od opon letnich. Rozwi膮zania dedykowane do u偶ytku latem maj膮 mniej naci臋膰, poniewa偶 samochody poruszaj膮 si臋 po mokrej lub suchej nawierzchni, na kt贸rych g臋ste lamele pogarszaj膮 hamowanie (opona jest zbyt mi臋kka). Zar贸wno w modelach opon letnich jak i uniwersalnych stosuje si臋 te same typy bie偶nik贸w: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.Kierunkowe opony ca艂oroczne posiadaj膮 strefowy podzia艂 funkcyjny bie偶nika. Cz臋艣膰 barkowa ma mniej naci臋膰 i odpowiada warunkom letnim, za艣 jego centrum ma ich wi臋cej, co sprawdza si臋 zim膮. W przypadku asymetrycznych opon uniwersalnych bie偶nik posiada zazwyczaj funkcyjne strony - letni膮 i zimow膮. Cechy letnie bie偶nika wyst臋puj膮 najcz臋艣ciej na stronie widocznej z zewn膮trz - outside.Opony ca艂oroczne wykonuje si臋 z mieszanki gumowej, kt贸ra ma zapewnia膰 dobre osi膮gi zar贸wno w czasie lata jak i zimy. Opony letnie za艣 produkowane s膮 z mieszanki, kt贸ra sprawdza si臋 wy艂膮cznie w temperaturze powy偶ej 7 stopni Celsjusza. Warto wiedzie膰, 偶e gdy opony letnie u偶ytkowane w bardzo upalne dni maj膮 znakomite osi膮gi, to modele ca艂oroczne nie mog膮 w 偶aden spos贸b im dor贸wna膰 - to wynik kompromisu, jaki jest konieczny w przypadku tego typu rozwi膮za艅. Kontur opony wyznacza powierzchni臋 jej styku z pod艂o偶em, ma wi臋c istotne znaczenie dla przyczepno艣ci. Opony letnie maj膮 okr膮g艂y kontur (obrys bie偶nika), co obni偶a opony toczenia i zapewnia przyczepno艣膰. Kontur opony uniwersalnej kszta艂tem przypomina kwadrat, jest masywniejszy, co upodabnia go do opon zimowych. Mocne barki opon ca艂orocznych sprawdzaj膮 si臋 zim膮, latem jednak powoduj膮 szybsze 艣cieranie bie偶nika i zwi臋kszaj膮 zapotrzebowanie pojazdu na paliwo (wy偶sze opory toczenia).

Oznaczenia opon letnich i ca艂orocznych 3

Opony uniwersalne posiadaj膮 rozmaite skr贸ty, czy symbole, informuj膮ce o ich przeznaczeniu. Modele uniwersalne dost臋pne na rynku ameryka艅skim znakowane s膮 skr贸tem M+S (mud and snow - b艂oto i 艣nieg). W Europie opony wielosezonowe, ze wzgl臋du na mro藕ne i 艣nie偶ne zimy, bardziej przypominaj膮 modele typowo zimowe i posiadaj膮 oznaczenie w postaci trzech szczyt贸w z p艂atkiem 艣niegu. Obok piktogramu cz臋sto spotka膰 mo偶na napis All Season. Cz臋艣膰 producent贸w stosuje autorskie oznakowania dla opon ca艂orocznych, dzi臋ki kt贸rym wiadomo, 偶e mo偶na z nich korzysta膰 na przestrzeni wszystkich 12 miesi臋cy.

Testy opon 4

Zgodnie z testami ADAC, czy AutoBild opony ca艂oroczne por贸wnuje si臋 najcz臋艣ciej z modelami zimowymi. Wyniki test贸w jednoznacznie wskazuj膮, 偶e dobre opony sezonowe radz膮 sobie w badaniach niepor贸wnywalnie lepiej, ni偶 uniwersalne. Jednocze艣nie warto wiedzie膰, 偶e dobre opony wielosezonowe uzyskuj膮 lepsze oceny, ni偶 najta艅sze modele sezonowe np. produkowane w Chinach.W przypadku test贸w por贸wnawczych dla opon ca艂orocznych i letnich, model sezonowy znakomicie radzi sobie na suchym pod艂o偶u w kategoriach hamowania oraz prowadzenia. Opony wielosezonowe wypadaj膮 w testach na suchym pod艂o偶u du偶o gorzej, poniewa偶 maj膮 nieadekwatn膮 do warunk贸w rze藕b臋 bie偶nika i wykonane s膮 z innej mieszanki gumowej.Zauwa偶a si臋, 偶e w testach wiele opon ca艂orocznych dobrze radzi sobie na mokrym pod艂o偶u, szczeg贸lnie w zakresie odporno艣ci na zjawisko aquaplaningu. Mog膮 one r贸wnie偶 og贸lnie wypada膰 lepiej, ni偶 tanie opony sezonowe, mimo konieczno艣ci poniesienia wielu kompromis贸w.

Plusy opon ca艂orocznych 5

Najwa偶niejsz膮 zalet膮 opon wielosezonowych jest ich uniwersalno艣膰 - zapewniaj膮 one zr贸wnowa偶one osi膮gi zar贸wno latem jak i zim膮. Warto pami臋ta膰, 偶e dzi臋ki nim kierowca nie b臋dzie zaskoczony nag艂ym powrotem zimy wiosn膮, co zapewnia bezpiecze艅stwo jazdy.Opony uniwersalne opracowane zosta艂y z my艣l膮 o u偶ytku ca艂orocznym - oszcz臋dza to czas i pieni膮dze zwi膮zane z konieczno艣ci膮 sezonowej wymiany oraz wizytami w serwisie. Producenci uczulaj膮 jednak, by nie zapomina膰 o regularnym wywa偶aniu k贸艂.Przyjmuje si臋, 偶e komplet wysokiej jako艣ci opon ca艂orocznych to pewniejsza inwestycja, ni偶 zakupienie dw贸ch komplet贸w tanich opon sezonowych. Nabycie opon uniwersalnych jest dobrym pomys艂em, gdy kierowca porusza si臋 g艂贸wnie w warunkach miejskich i preferuje zr贸wnowa偶ony styl prowadzenia. W mie艣cie rzadko warunki drogowe bywaj膮 szczeg贸lnie ci臋偶kie, a niskie przebiegi w po艂膮czeniu z zachowawcz膮 jazd膮 dodatkowo wyd艂u偶aj膮 偶ywotno艣膰 opon ca艂orocznych. Bezpieczniej jest korzysta膰 przez 5 lat z opon ca艂orocznych, ni偶 przez 10 lat z dw贸ch kolet贸w niskiej jako艣ci opon sezonowych.

Plusy opon letnich 6

Opony letnie w por贸wnaniu z ca艂orocznymi odznaczaj膮 si臋 znakomitymi osi膮gami - to ich najwi臋ksza zaleta. Poza tym opony letnie dedykowane s膮 do konkretnej pory roku, w kt贸rej kierowca spotyka si臋 z okre艣lonymi warunkami - 艂atwiej wi臋c tak dobra膰 budow臋 i mieszank臋, by parametry by艂y wysokie.Je艣li zestawi si臋 wyniki jazdy na suchym lub mokrym pod艂o偶u samochodami wyposa偶onymi w najlepsze opony letnie i ca艂oroczne, to modele letnie osi膮gaj膮 niepor贸wnywalnie lepsze oceny. Opony letnie, dzi臋ki swojej dedykowanej budowie oraz sk艂adowi mieszanki gumowej, du偶o lepiej radz膮 sobie podczas hamowania, zapewniaj膮 lepsz膮 kierowalno艣膰 i akustyczny komfort jazdy, obni偶aj膮 tak偶e opory toczenia, w zwi膮zku z tym mniejszy jest pob贸r paliwa.Opony letnie, ze wzgl臋du na sezonowy charakter, zu偶ywaj膮 si臋 wolniej - opony ca艂oroczne szczeg贸lnie latem szybciej ulegaj膮 zniszczeniu. Warto r贸wnie偶 pami臋ta膰 o tym, 偶e koszt zakupu w tej samej klasie i u jednego producenta opon ca艂orocznych jest du偶o wy偶szy, ni偶 opon sezonowych.W艂a艣ciciele samochod贸w wy偶szej klasy o du偶ej pojemno艣ci silnika powinni wiedzie膰, 偶e wymaganiom ich pojazd贸w mog膮 sprosta膰 wy艂膮cznie opony sezonowe.

Dokonaj wyboru 7

Wybierz opony letnie, je艣li:
- roczne przebiegi Twojego samochodu s膮 wy偶sze, ni偶 5-6 tysi臋cy kilometr贸w
- poruszasz si臋 g艂贸wnie na trasach poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto 鈥 trasa)
- chcesz zapewni膰 sobie i pasa偶erom maksymalne bezpiecze艅stwo
- wa偶ny jest dla Ciebie komfort akustyczny jazdy
- chcesz zainwestowa膰 w opony, kt贸re ograniczaj膮 zapotrzebowanie samochodu na paliwo
- potrzebujesz wytrzyma艂ych opon
- lubisz sportow膮, dynamiczna jazd臋

Wybierz opony ca艂oroczne, je艣li:
- je藕dzisz ca艂y rok na oponach letnich lub zimowych
- roczne przebiegi Twojego samochodu s膮 ni偶sze, ni偶 5-6 tysi臋cy kilometr贸w
- poruszasz si臋 g艂贸wnie w warunkach miejskich
- preferujesz zachowawczy styl jazdy

殴r贸d艂o: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 - www.opony.com.pl

殴r贸d艂o: 8,9 - motofinanse.pl



Wielkie podzi臋kowania dla kolegi krasnal za zebranie materia艂贸w.
« Ostatnia zmiana: 2012-02-12 12:38:22 wys艂ana przez JaGoDkA »
Pozdrawiam
JaGoDkA

http://klubzafira.com/go/regulamin - zapoznaj si臋 z regulaminem
http://klubzafira.com/go/szukaj - tu mozesz przeszuka膰 forum
http://klubzafira.com/go/wykazkodow - tutaj znajdziesz kody b艂臋d贸w
http://klubzafira.com/go/vin - tutaj pomo偶emy ci z VINem


Offline Belfer

  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomo艣ci: 274
  • P艂e膰: M臋偶czyzna
  • ostatnio widziany/a:2015-01-24 21:30:10
  • Owoc granatu(per艂a) Wisienka
    • Naprawa, cz臋艣ci skrzynie Opel M20 M32 M40
ADAC: najlepsze letnie opony 2012 !
« Odpowied藕 #1 dnia: 2012-03-31 21:09:58 »
ADAC: najlepsze letnie opony 2012

Ogumienie to jeden z najwa偶niejszych czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na nasze bezpiecze艅stwo podczas jazdy. Je艣li bie偶nik na twoich oponach zu偶y艂 si臋 do wysoko艣ci znacznik贸w, albo komplet ma wi臋cej ni偶 pi臋膰, lat nale偶y odwiedzi膰 sklep oponiarski. Firm produkuj膮cych ogumienie i ich modeli jest tak wiele, 偶e kupuj膮c trzeba zda膰 si臋 na porad臋 pracownika sklepu lub testy przeprowadzane przez uznane instytucje. Najbardziej powa偶an膮 w Europie jest niemiecki automobilklub ADAC. Oto wyniki tegorocznego testu.

Zanim zmienisz opony

165/70 R14 T

Jak zwykle niemieccy eksperci wzi臋li pod lup臋 opony w r贸偶nych rozmiarach. Najmniejszy z nich 鈥 165/70 R14 鈥 cz臋sto mo偶emy znale藕膰 w samochodach miejskich i starszych autach kompaktowych. W gronie pi臋tnastu opon testowanych w tym rozmiarze tylko jedna zas艂u偶y艂a na zdecydowanie negatywn膮 not臋. To najta艅sza spo艣r贸d testowanych opona - Infiniti Inf-030, kt贸rej braki szczeg贸lnie skutecznie obna偶a jazda po mokrej nawierzchni. Po przeciwnej stronie skali znalaz艂o si臋 pi臋膰 opon, kt贸re zas艂u偶y艂y na rekomendacj臋 Niemc贸w. Kr贸luje ogumienie 鈥瀍kologiczne鈥, czyli zaprojektowane ze szczeg贸lnym naciskiem na ograniczenie spalania. W te艣cie najlepiej spisa艂y si臋 opony Continental ContiEcoContact 5. Pod wzgl臋dem prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni ca艂a pi膮tka spisuje si臋 podobnie. Ogumienie firmy Continental dystansuje jednak konkurencj臋 w kwestii ekonomiki jazdy.
Drugie miejsce w艣r贸d opon w rozmiarze 154/70 R14 zaj臋艂y Michelin Energy Saver. Pierwsz膮 tr贸jk臋 zamykaj膮 Pirelli Cinturato P1, a na dalszych pozycjach uplasowa艂y si臋 Apollo Amazer 3G Maxx oraz Barum Brillantis 2. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na dwie ostatnie propozycje ze stawki polecanych przez ADAC opon. Ich producentom uda艂o si臋 po艂膮czy膰 nisk膮 cen臋 z wysok膮 jako艣ci膮. Dla wielu nowo艣ci膮 s膮 opony marki Apollo. Ten indyjski producent jest w艂a艣cicielem holenderskiej marki Vredestein. Niewykluczone, 偶e w najbli偶szej przysz艂o艣ci otworzy fabryk臋 w Polsce. P贸ki co trudno jednak znale藕膰 je w jakimkolwiek krajowym sklepie.
Jako zadowalaj膮ce niemieccy testerzy okre艣lili dziewi臋膰 spo艣r贸d testowanych opon. W tym gronie, w kolejno艣ci od lepszych do gorszych znalaz艂y si臋: Goodyear DuraGrip, Fulda EcoControl, Yokohama BluEarth, Dunlop SP Streetresponse, Hankook Kinergy Eco K425, Kumho Solus KH17, Firestone Multihawk, Semperit Comfort-Life 2, GT-Radial Champiro Eco. Je艣li jednak szukasz opon, kt贸re zapewni膮 jak najlepsze mo偶liwo艣ci jezdne, warto zainwestowa膰 w ogumienie Yokohamy. Japo艅skie 鈥瀔apcie鈥 zapewniaj膮 najlepsze trzymanie na suchym i mokrym asfalcie. Nie ograniczaj膮 jednak spalania tak, jak niekt贸re spo艣r贸d 鈥瀍kologicznych鈥 propozycji.

205/55 R16 V
Popularny w艣r贸d aut segmentu D i samochod贸w kompaktowych rozmiar reprezentowany jest przez szerokie grono producent贸w ogumienia. Tu nie ma niespodzianek; w艣r贸d najlepszych, zdaniem ADAC, znalaz艂y si臋 wy艂膮cznie te produkowane przez znane firmy. Zwyci臋zc膮 w tej kategorii jest Continental ContiPremiumContact 5. jest w 艣cis艂ej czo艂贸wce pod wzgl臋dem pewno艣ci prowadzenia na suchym i mokrym asfalcie, a dodatkowo bryluje w dziedzinie oszcz臋dno艣ci. W艣r贸d opon, kt贸re zosta艂y przez Niemc贸w dobrze ocenione, znalaz艂y si臋 tak偶e: Goodyear OptiGrip, Dunlop SP Sport Fastresponse, Bridgestone Turanza T001 oraz Semperit Speed-Life. Te ostatnie stanowi膮 jedn膮 z najta艅szych propozycji spo艣r贸d modeli testowanych przez ADAC.
A偶 dziesi臋膰 opon w rozmiarze 205/55 R16 zas艂u偶y艂o w oczach niemieckich ekspert贸w zas艂u偶y艂o na miano zadowalaj膮cych. W tym gronie, w kolejno艣ci od lepszych do gorszych, znalaz艂y si臋: Pirelli Cinturato P7, Yokohama C.drive 2, C Formula, Uniroyal RainExpert, Hankook Kinergy Eco K425, Maloya Lugano, Fulda EcoControl HP, Nokian V, Nexen N8000 i Kumho Ecsta HM (KH31).
Warto jednak por贸wna膰 te wyniki z testem ADAC przeprowadzonym w 2011 r. Opony firm Maloya i Nokian, kt贸re w tym roku wypad艂y s艂abo, w 2011 r. w rozmiarze 195/65 R15 by艂y w 艣cis艂ej czo艂贸wce.

215/65 R 16 H 鈥 opony do SUV-贸w


Specjali艣ci niemieckiego automobilklubu sprawdzili r贸wnie偶 siedem opon do SUV-贸w. Ich zdaniem, kupuj膮c ogumienie do przedstawiciela tego coraz bardziej popularnego segmentu, najlepiej zainwestowa膰 w opony Continental Cross Contact UHP. Tylko ten model oraz charakteryzuj膮ce si臋 podobn膮 cen膮 Pirelli Scorpion Verde zosta艂y okre艣lone jako dobre. Do grupy opon zadowalaj膮cych zaliczono modele: Goodyear EfficientGrip SUV 4x4, Vredestein Sportrac 3, Hankook Dynapro HP, oraz Bridgestone Dueler HP Sport. Wyra藕nie s艂ab膮 not臋 otrzyma艂y opony Sava Intensa SUV. Z ca艂ej stawki najlepsze w艂a艣ciwo艣ci trakcyjne oferuje ogumienie Vredestein.

Testy opon przeprowadzanych przez ADAC od lat budz膮 skrajne emocje. Wielu kierowc贸w traktuje je jak przewodnik, bez kt贸rego 艂atwo przep艂aci膰 za opony wyr贸偶niaj膮ce si臋 jedynie znan膮 mark膮. S膮 jednak i tacy, kt贸rzy zarzucaj膮 niemieckiemu automobilklubowi stronniczo艣膰 przy doborze opon do test贸w. W pewnym stopniu w膮tpliwo艣ci kupuj膮cych ogumienie rozwieje nowa unijna regulacja, w my艣l kt贸rej od listopada 2012 r. ka偶da opona b臋dzie oznaczona naklejk膮 informuj膮c膮 o jej w艂asno艣ciach. Nim jednak wejdzie w 偶ycie obowi膮zek etykietowania opon, testy pozostaj膮 pewniejszym 藕r贸d艂em wiedzy, ni偶 rekomendacje pracownika serwisu wulkanizacyjnego.


殴r贸d艂o: ADAC
I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Le艣ne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Naj艂adniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwi艅ski" T臋goborze:
II miejsce Naj艂adniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakr臋cona Zafira B,
I miejsce w tenisie sto艂owym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Naj艂adniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakr臋cona Zafira B,
I miejsce w tenisie sto艂owym,
III miejsce w zawodach w臋dkarskich.

Klubowicz naprawa gratis : www.skrzynienaprawaczesci.pl

Offline Jacek2308

  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomo艣ci: 599
  • P艂e膰: M臋偶czyzna
  • ostatnio widziany/a:2015-01-23 20:57:07
w 偶yciu jak to w 偶yciu nie jest 艂atwo