Autor Wątek: Opony letnie, zimowe i całoroczne  (Przeczytany 2185 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline JaGoDkA

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 919
  • Pojazd: 2006 Opel Zafira B
  • Płeć: Kobieta
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 10:17:03
Opony letnie, zimowe i całoroczne
« dnia: 2012-02-11 23:41:46 »
Opony letnie 8

Opony letnie wykonane są z twardszej mieszanki gumy, dzięki temu są one bardziej odporne na zdzieranie. W okresie letnim dają lepszą kontrolę nad pojazdem i krótszą drogę hamowania dzięki większej powierzchni styku bieżnika z podłożem. Bieżnik opony letniej jest bardziej ukierunkowany w stronę obrotu koła co zmniejsza ich hałas w czasie jazdy.

Opony zimowe 9

Opony zimowe są wykonane z miękkiej mieszanki gumy i dzięki temu w niskich temperaturach są one mniej podatne na ślizganie. Rzeźba bieżnika takich opon charakteryzuje się dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych, których obecność znacznie poprawia kierowalność, przyśpieszanie i hamowanie. Zaletą kierunkowych opon zimowych jest układ rowków zapewniający dobre odprowadzenie wody.

Opony całoroczne (wielosezonowe, uniwersalne) 1

Są hybrydą opon letnich i zimowych. Dzięki zastosowaniu w jednej oponie rozwiązań charakterystycznych dla tych obu typów, uzyskano produkt, który można użytkować przez cały rok. Warto jednak wiedzieć, że opony uniwersalne powstały na bazie kompromisów, gdyż nie istnieje sposób, by jednocześnie cieszyć się najwyższymi parametrami, charakterystycznymi dla dedykowanych opon letnich i zimowych.Opony całoroczne (wielosezonowe, uniwersalne) są hybrydą opon letnich i zimowych. Dzięki zastosowaniu w jednej oponie rozwiązań charakterystycznych dla tych obu typów, uzyskano produkt, który można użytkować przez cały rok. Warto jednak wiedzieć, że opony uniwersalne powstały na bazie kompromisów, gdyż nie istnieje sposób, by jednocześnie cieszyć się najwyższymi parametrami, charakterystycznymi dla dedykowanych opon letnich i zimowych.

Różnice między oponami letnimi i uniwersalnymi 2

Zasadnicze odmienności między oponami letnimi i całorocznymi tkwią w ich budowie, kształcie i składzie mieszanki gumowej, użytej w procesie produkcyjnym.Opony całoroczne posiadają więcej lamelek, niż opony letnie. Wynika to z faktu, że model uniwersalny musi zapewniać dobrą przyczepność na śniegu, czego nie wymaga się od opon letnich. Rozwiązania dedykowane do użytku latem mają mniej nacięć, ponieważ samochody poruszają się po mokrej lub suchej nawierzchni, na których gęste lamele pogarszają hamowanie (opona jest zbyt miękka). Zarówno w modelach opon letnich jak i uniwersalnych stosuje się te same typy bieżników: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe.Kierunkowe opony całoroczne posiadają strefowy podział funkcyjny bieżnika. Część barkowa ma mniej nacięć i odpowiada warunkom letnim, zaś jego centrum ma ich więcej, co sprawdza się zimą. W przypadku asymetrycznych opon uniwersalnych bieżnik posiada zazwyczaj funkcyjne strony - letnią i zimową. Cechy letnie bieżnika występują najczęściej na stronie widocznej z zewnątrz - outside.Opony całoroczne wykonuje się z mieszanki gumowej, która ma zapewniać dobre osiągi zarówno w czasie lata jak i zimy. Opony letnie zaś produkowane są z mieszanki, która sprawdza się wyłącznie w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Warto wiedzieć, że gdy opony letnie użytkowane w bardzo upalne dni mają znakomite osiągi, to modele całoroczne nie mogą w żaden sposób im dorównać - to wynik kompromisu, jaki jest konieczny w przypadku tego typu rozwiązań. Kontur opony wyznacza powierzchnię jej styku z podłożem, ma więc istotne znaczenie dla przyczepności. Opony letnie mają okrągły kontur (obrys bieżnika), co obniża opony toczenia i zapewnia przyczepność. Kontur opony uniwersalnej kształtem przypomina kwadrat, jest masywniejszy, co upodabnia go do opon zimowych. Mocne barki opon całorocznych sprawdzają się zimą, latem jednak powodują szybsze ścieranie bieżnika i zwiększają zapotrzebowanie pojazdu na paliwo (wyższe opory toczenia).

Oznaczenia opon letnich i całorocznych 3

Opony uniwersalne posiadają rozmaite skróty, czy symbole, informujące o ich przeznaczeniu. Modele uniwersalne dostępne na rynku amerykańskim znakowane są skrótem M+S (mud and snow - błoto i śnieg). W Europie opony wielosezonowe, ze względu na mroźne i śnieżne zimy, bardziej przypominają modele typowo zimowe i posiadają oznaczenie w postaci trzech szczytów z płatkiem śniegu. Obok piktogramu często spotkać można napis All Season. Część producentów stosuje autorskie oznakowania dla opon całorocznych, dzięki którym wiadomo, że można z nich korzystać na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy.

Testy opon 4

Zgodnie z testami ADAC, czy AutoBild opony całoroczne porównuje się najczęściej z modelami zimowymi. Wyniki testów jednoznacznie wskazują, że dobre opony sezonowe radzą sobie w badaniach nieporównywalnie lepiej, niż uniwersalne. Jednocześnie warto wiedzieć, że dobre opony wielosezonowe uzyskują lepsze oceny, niż najtańsze modele sezonowe np. produkowane w Chinach.W przypadku testów porównawczych dla opon całorocznych i letnich, model sezonowy znakomicie radzi sobie na suchym podłożu w kategoriach hamowania oraz prowadzenia. Opony wielosezonowe wypadają w testach na suchym podłożu dużo gorzej, ponieważ mają nieadekwatną do warunków rzeźbę bieżnika i wykonane są z innej mieszanki gumowej.Zauważa się, że w testach wiele opon całorocznych dobrze radzi sobie na mokrym podłożu, szczególnie w zakresie odporności na zjawisko aquaplaningu. Mogą one również ogólnie wypadać lepiej, niż tanie opony sezonowe, mimo konieczności poniesienia wielu kompromisów.

Plusy opon całorocznych 5

Najważniejszą zaletą opon wielosezonowych jest ich uniwersalność - zapewniają one zrównoważone osiągi zarówno latem jak i zimą. Warto pamiętać, że dzięki nim kierowca nie będzie zaskoczony nagłym powrotem zimy wiosną, co zapewnia bezpieczeństwo jazdy.Opony uniwersalne opracowane zostały z myślą o użytku całorocznym - oszczędza to czas i pieniądze związane z koniecznością sezonowej wymiany oraz wizytami w serwisie. Producenci uczulają jednak, by nie zapominać o regularnym wyważaniu kół.Przyjmuje się, że komplet wysokiej jakości opon całorocznych to pewniejsza inwestycja, niż zakupienie dwóch kompletów tanich opon sezonowych. Nabycie opon uniwersalnych jest dobrym pomysłem, gdy kierowca porusza się głównie w warunkach miejskich i preferuje zrównoważony styl prowadzenia. W mieście rzadko warunki drogowe bywają szczególnie ciężkie, a niskie przebiegi w połączeniu z zachowawczą jazdą dodatkowo wydłużają żywotność opon całorocznych. Bezpieczniej jest korzystać przez 5 lat z opon całorocznych, niż przez 10 lat z dwóch koletów niskiej jakości opon sezonowych.

Plusy opon letnich 6

Opony letnie w porównaniu z całorocznymi odznaczają się znakomitymi osiągami - to ich największa zaleta. Poza tym opony letnie dedykowane są do konkretnej pory roku, w której kierowca spotyka się z określonymi warunkami - łatwiej więc tak dobrać budowę i mieszankę, by parametry były wysokie.Jeśli zestawi się wyniki jazdy na suchym lub mokrym podłożu samochodami wyposażonymi w najlepsze opony letnie i całoroczne, to modele letnie osiągają nieporównywalnie lepsze oceny. Opony letnie, dzięki swojej dedykowanej budowie oraz składowi mieszanki gumowej, dużo lepiej radzą sobie podczas hamowania, zapewniają lepszą kierowalność i akustyczny komfort jazdy, obniżają także opory toczenia, w związku z tym mniejszy jest pobór paliwa.Opony letnie, ze względu na sezonowy charakter, zużywają się wolniej - opony całoroczne szczególnie latem szybciej ulegają zniszczeniu. Warto również pamiętać o tym, że koszt zakupu w tej samej klasie i u jednego producenta opon całorocznych jest dużo wyższy, niż opon sezonowych.Właściciele samochodów wyższej klasy o dużej pojemności silnika powinni wiedzieć, że wymaganiom ich pojazdów mogą sprostać wyłącznie opony sezonowe.

Dokonaj wyboru 7

Wybierz opony letnie, jeśli:
- roczne przebiegi Twojego samochodu są wyższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
- poruszasz się głównie na trasach poza miastem lub w trybie mieszanym (miasto – trasa)
- chcesz zapewnić sobie i pasażerom maksymalne bezpieczeństwo
- ważny jest dla Ciebie komfort akustyczny jazdy
- chcesz zainwestować w opony, które ograniczają zapotrzebowanie samochodu na paliwo
- potrzebujesz wytrzymałych opon
- lubisz sportową, dynamiczna jazdę

Wybierz opony całoroczne, jeśli:
- jeździsz cały rok na oponach letnich lub zimowych
- roczne przebiegi Twojego samochodu są niższe, niż 5-6 tysięcy kilometrów
- poruszasz się głównie w warunkach miejskich
- preferujesz zachowawczy styl jazdy

Źródło: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 - www.opony.com.pl

Źródło: 8,9 - motofinanse.pl



Wielkie podziękowania dla kolegi krasnal za zebranie materiałów.
« Ostatnia zmiana: 2012-02-12 12:38:22 wysłana przez JaGoDkA »
Pozdrawiam
JaGoDkA

http://klubzafira.com/go/regulamin - zapoznaj się z regulaminem
http://klubzafira.com/go/szukaj - tu mozesz przeszukać forum
http://klubzafira.com/go/wykazkodow - tutaj znajdziesz kody błędów
http://klubzafira.com/go/vin - tutaj pomożemy ci z VINem


Offline Belfer

  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomości: 266
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-12-19 21:35:42
  • Owoc granatu(perła) Wisienka
    • Naprawa, części skrzynie Opel M20 M32 M40
ADAC: najlepsze letnie opony 2012 !
« Odpowiedź #1 dnia: 2012-03-31 21:09:58 »
ADAC: najlepsze letnie opony 2012

Ogumienie to jeden z najważniejszych czynników wpływających na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Jeśli bieżnik na twoich oponach zużył się do wysokości znaczników, albo komplet ma więcej niż pięć, lat należy odwiedzić sklep oponiarski. Firm produkujących ogumienie i ich modeli jest tak wiele, że kupując trzeba zdać się na poradę pracownika sklepu lub testy przeprowadzane przez uznane instytucje. Najbardziej poważaną w Europie jest niemiecki automobilklub ADAC. Oto wyniki tegorocznego testu.

Zanim zmienisz opony

165/70 R14 T

Jak zwykle niemieccy eksperci wzięli pod lupę opony w różnych rozmiarach. Najmniejszy z nich – 165/70 R14 – często możemy znaleźć w samochodach miejskich i starszych autach kompaktowych. W gronie piętnastu opon testowanych w tym rozmiarze tylko jedna zasłużyła na zdecydowanie negatywną notę. To najtańsza spośród testowanych opona - Infiniti Inf-030, której braki szczególnie skutecznie obnaża jazda po mokrej nawierzchni. Po przeciwnej stronie skali znalazło się pięć opon, które zasłużyły na rekomendację Niemców. Króluje ogumienie „ekologiczne”, czyli zaprojektowane ze szczególnym naciskiem na ograniczenie spalania. W teście najlepiej spisały się opony Continental ContiEcoContact 5. Pod względem prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni cała piątka spisuje się podobnie. Ogumienie firmy Continental dystansuje jednak konkurencję w kwestii ekonomiki jazdy.
Drugie miejsce wśród opon w rozmiarze 154/70 R14 zajęły Michelin Energy Saver. Pierwszą trójkę zamykają Pirelli Cinturato P1, a na dalszych pozycjach uplasowały się Apollo Amazer 3G Maxx oraz Barum Brillantis 2. Warto zwrócić uwagę na dwie ostatnie propozycje ze stawki polecanych przez ADAC opon. Ich producentom udało się połączyć niską cenę z wysoką jakością. Dla wielu nowością są opony marki Apollo. Ten indyjski producent jest właścicielem holenderskiej marki Vredestein. Niewykluczone, że w najbliższej przyszłości otworzy fabrykę w Polsce. Póki co trudno jednak znaleźć je w jakimkolwiek krajowym sklepie.
Jako zadowalające niemieccy testerzy określili dziewięć spośród testowanych opon. W tym gronie, w kolejności od lepszych do gorszych znalazły się: Goodyear DuraGrip, Fulda EcoControl, Yokohama BluEarth, Dunlop SP Streetresponse, Hankook Kinergy Eco K425, Kumho Solus KH17, Firestone Multihawk, Semperit Comfort-Life 2, GT-Radial Champiro Eco. Jeśli jednak szukasz opon, które zapewnią jak najlepsze możliwości jezdne, warto zainwestować w ogumienie Yokohamy. Japońskie „kapcie” zapewniają najlepsze trzymanie na suchym i mokrym asfalcie. Nie ograniczają jednak spalania tak, jak niektóre spośród „ekologicznych” propozycji.

205/55 R16 V
Popularny wśród aut segmentu D i samochodów kompaktowych rozmiar reprezentowany jest przez szerokie grono producentów ogumienia. Tu nie ma niespodzianek; wśród najlepszych, zdaniem ADAC, znalazły się wyłącznie te produkowane przez znane firmy. Zwycięzcą w tej kategorii jest Continental ContiPremiumContact 5. jest w ścisłej czołówce pod względem pewności prowadzenia na suchym i mokrym asfalcie, a dodatkowo bryluje w dziedzinie oszczędności. Wśród opon, które zostały przez Niemców dobrze ocenione, znalazły się także: Goodyear OptiGrip, Dunlop SP Sport Fastresponse, Bridgestone Turanza T001 oraz Semperit Speed-Life. Te ostatnie stanowią jedną z najtańszych propozycji spośród modeli testowanych przez ADAC.
Aż dziesięć opon w rozmiarze 205/55 R16 zasłużyło w oczach niemieckich ekspertów zasłużyło na miano zadowalających. W tym gronie, w kolejności od lepszych do gorszych, znalazły się: Pirelli Cinturato P7, Yokohama C.drive 2, C Formula, Uniroyal RainExpert, Hankook Kinergy Eco K425, Maloya Lugano, Fulda EcoControl HP, Nokian V, Nexen N8000 i Kumho Ecsta HM (KH31).
Warto jednak porównać te wyniki z testem ADAC przeprowadzonym w 2011 r. Opony firm Maloya i Nokian, które w tym roku wypadły słabo, w 2011 r. w rozmiarze 195/65 R15 były w ścisłej czołówce.

215/65 R 16 H – opony do SUV-ów


Specjaliści niemieckiego automobilklubu sprawdzili również siedem opon do SUV-ów. Ich zdaniem, kupując ogumienie do przedstawiciela tego coraz bardziej popularnego segmentu, najlepiej zainwestować w opony Continental Cross Contact UHP. Tylko ten model oraz charakteryzujące się podobną ceną Pirelli Scorpion Verde zostały określone jako dobre. Do grupy opon zadowalających zaliczono modele: Goodyear EfficientGrip SUV 4x4, Vredestein Sportrac 3, Hankook Dynapro HP, oraz Bridgestone Dueler HP Sport. Wyraźnie słabą notę otrzymały opony Sava Intensa SUV. Z całej stawki najlepsze właściwości trakcyjne oferuje ogumienie Vredestein.

Testy opon przeprowadzanych przez ADAC od lat budzą skrajne emocje. Wielu kierowców traktuje je jak przewodnik, bez którego łatwo przepłacić za opony wyróżniające się jedynie znaną marką. Są jednak i tacy, którzy zarzucają niemieckiemu automobilklubowi stronniczość przy doborze opon do testów. W pewnym stopniu wątpliwości kupujących ogumienie rozwieje nowa unijna regulacja, w myśl której od listopada 2012 r. każda opona będzie oznaczona naklejką informującą o jej własnościach. Nim jednak wejdzie w życie obowiązek etykietowania opon, testy pozostają pewniejszym źródłem wiedzy, niż rekomendacje pracownika serwisu wulkanizacyjnego.


Źródło: ADAC
I OZ FKZP 3-6.05.2012 "Leśne Wrota" Olsztyn:
I miejsce Najładniejsza Zafira B.

II OZ FKZP 2-5.05.2013 "Hotel Litwiński" Tęgoborze:
II miejsce Najładniejsza Zafira B,
II miejsce Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
I miejsce w tenisie ziemny.

III OZ FKZP 19-22.06.2014 "Hotel Witing" Mikorzyn: 
II miejsce Najładniejsza Zafira B, 
II miejsce  Najbardziej zakręcona Zafira B,
I miejsce w tenisie stołowym,
III miejsce w zawodach wędkarskich.

Klubowicz naprawa gratis : www.skrzynienaprawaczesci.pl

Offline Jacek2308

  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomości: 583
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-12-19 21:13:53
w życiu jak to w życiu nie jest łatwo