Gadżety KlubZAFIRA.pl
2. edycja ramek klubowych
3. Tura zamowien na dlugopisy klubowe

Ankieta na termin OZKZ

NIEWAŻNA MARKA, WAŻNA PASJA rzekł kandi Junior

{B} Przekładnia, Pompa wspomagania, Przewody ciśnieniowe - usterki, diagnoza, wymiana

Zaczęty przez kaliope

Odpowiedzi: 74
Wyświetleń: 13096
Ostatnia wiadomość 2014-09-17 13:46:20
wysłana przez sasukepl
{B} Układ hamulcowy - usterki, diagnoza, wymiana zużytych elementów, naprawa

Zaczęty przez drmex

Odpowiedzi: 69
Wyświetleń: 8824
Ostatnia wiadomość 2013-06-18 22:40:01
wysłana przez TyphooN
{B} Układ jezdny i kierowniczy IDS+ - wymiana amortyzatorów na zwykłe usportowione

Zaczęty przez kubik_CDTi

Odpowiedzi: 13
Wyświetleń: 3072
Ostatnia wiadomość 2012-11-24 00:16:28
wysłana przez kubik_CDTi
{B} Układ kierowniczy - usterki, diagnoza, naprawa, wymiana elementów

Zaczęty przez piotr1

Odpowiedzi: 3
Wyświetleń: 942
Ostatnia wiadomość 2012-06-04 21:46:53
wysłana przez Szymon78
{B} Piasta przód - dyskusja, problemy, zakup, wymiana

Zaczęty przez termin

Odpowiedzi: 62
Wyświetleń: 9683
Ostatnia wiadomość 2014-07-15 20:59:46
wysłana przez kaliope

Autor Wątek: [TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.  (Przeczytany 11363 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

woytas

  • Gość
Witam.

Postanowiłem zabrać się za wymianę klocków hamulcowych tył.

Zakupiłem:
Klocki KRAFT Automotive nr 6001650, pasta miedziowa...oraz klucz do wkręcania tłoczków.

A więc do roboty.
Do pracy potrzebne nam są: klucz 13,15, szczotka druciana, młoteczek, klucz do tłoczków, płaski śrubokręt.

http://images41.fotosik.pl/1413/6fd135e9a2beab6c.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.
  http://images40.fotosik.pl/1459/bf75e6e57f948f44.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.



1. Zaczynamy od wyciągnięcia zawleczki z linki hamulca ręcznego. Najlepiej jest to zrobić płaskim śrubokrętem.
http://images41.fotosik.pl/1413/39fa689babd33e82.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.


2. Następnie odchylamy uchwyt linki, aby ją wyciągnąć z zaczepu. Troszkę trzeba pokombinować, ale nie ma tragedii.
http://images42.fotosik.pl/253/f5e85ef40ad79762.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.

Gdy już odchylimy uchwyt i linka wyskoczy to polecam ją wyjąć - niech sobie zwisa i nam nie przeszkadza w dalszych pracach.

3. Następnie zdejmujemy zacisk odkręcając śruby (2 klucze 13 i 15)
Odkręcamy śrubę kluczem nr 13, 15tka służy do kontrowania nakrętki na jarzmie.
http://images41.fotosik.pl/1413/b6315d061f1211de.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.

 Po odkręceniu 2 śrub (na dole i na górze zacisku) zacisk wyciągamy i wyjmujemy stare klocki.
http://images49.fotosik.pl/1421/03dee678ff4d8e00.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.
http://images49.fotosik.pl/1421/de950634a150a6ae.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.

Sprawdzamy jak pracuje jarzmo, jeżeli nie pracuje płynnie wyciągamy je, smarujemy smarem do tłoczków. U mnie było wszystko w porządku, więc odpuściłem sobie ten temat.
Gdy mamy wszystko na wierzchu można złapać się za szczotkę drucianą i oczyścić elementy z rdzy i innego syfu.
4. Nowe klocki posmarowałem smarem miedziowym (tył klocka oraz miejsce styku klocka z blaszkami na zacisku), co by nic nie piszczało.
http://images40.fotosik.pl/1459/66163e6824c551ab.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.
.
5. No i najważniejsze, jak już wiecie, tłoczki w hamulcach tylnych pracują na gwincie, więc nie można ich wepchnąć a należy je wkręcić. W związku z tym zakupiłem na alledrogo klucz do tłoczków (55PLN - z nakładkami, dzięki którym klucz pasuje do wszystkich marek samochodów posiadających ten patent). Nie polecam domowych patentów na to bo można zrobić kuku Zosi. Chyba, że majsterkowicz sobie coś dorobi- ale broń Boże kombinowanie jakimiś nieodpowiednimi narzędziami).
http://images38.fotosik.pl/1458/761f89e3d9e14e5e.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.

Tłoczek wkręcamy zgodnie ze wskazówkami zegara - UWAGA - powoli, wtedy plyn hydrauliczny stawia mniejszy opór i idzie to sprawnie.
Wkręcamy tłoczek do końca ale tak aby te "rowki" pod klucz były docelowo w poziomo względem ziemi gdy zacisk jest już założony. Nie wiem czemu ale tak mi doradzono ;) .
Wkładamy nowe klocki na miejsce
http://images38.fotosik.pl/1458/488c6761647e0edb.jpg
[TUT ZB] Zafira- Wymiana klocków hamulcowych, tył.

zakładamy zacisk i montujemy wszystko w odwrotnej kolejności.
Druga strona oczywiście analogoicznie ;)


Czas pracy ok 40min - 1h.  pewnie można by i szybciej ale wolałem się nie spieszyć ;)

Mam nadzieję, że komuś to ułatwi samodzielną pracę. Pozdrawiam



Materiał dydaktyczny oraz zdjęcia, zgodnie z  Ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych i Ustawą z dnia 8 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowią moją własność intelektualną. Wszelkie kopiowanie, udostępnianie bez mojej wiedzy stanowić będzie podstawę do wszczęcia postępowania sądowego.
Woytas




 

Offline kaliope

  • Moderatorzy globalni
  • ******
  • Wiadomości: 1 644
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-18 23:13:01
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
piękna robota, zmobilizowałeś mnie :) 

ps. czy może mi ktoś to rozsądnie wytłumaczyć dlaczego tylne tłoczki chodzą po gwincie a przednie normalnym ruchem posuwistym? Po cholerę utrudnili sprawę?
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Marki

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 262
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-07-07 09:37:16
  • ZB 1.9 DTH COSMO
Logiczne wytłumaczenie jest tylko takie....po to aby utrudnić wymianę, posiłkować się ASO i specjalistycznym sprzętem.Producenci chcieliby aby wszystkie naprawy były robione w ASO i klient płaciłby jak za zboże ;).

Offline piotrgu

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 61
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:Dzisiaj o 06:26:16
A przypadkiem nie przez ręczny.

Woytas - świetna robota  :12:

Offline kaliope

  • Moderatorzy globalni
  • ******
  • Wiadomości: 1 644
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-18 23:13:01
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
Wojtek, robiłeś coś z rantem na tarczach? Zakłady starszej daty niwelują go szlifierką a nowej daty twierdzą nie sie powinno bo tarczę potem nie wyważone.
"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio

Offline Szymon78

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 140
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-18 20:38:12
ps. czy może mi ktoś to rozsądnie wytłumaczyć dlaczego tylne tłoczki chodzą po gwincie a przednie normalnym ruchem posuwistym? Po cholerę utrudnili sprawę?
tylko i wyłącznie dlatego jest na gwincie  bo na tyle masz ręczny... a on jest mechaniczny.

Ja tez sam wymieniałem ale bez problemu wkręciłem za pomocą szczypiec  i ścisku stolarskiego. Oczywiście trzeba uważać na osłonę gumową - dla chcącego nic trudnego  :35:
Żabkowóz

woytas

  • Gość

Wojtek, robiłeś coś z rantem na tarczach? Zakłady starszej daty niwelują go szlifierką a nowej daty twierdzą nie sie powinno bo tarczę potem nie wyważone.
Nie, z rantami nic nie robiłem. Jest to minimalna sprawa i nie ma takiej potrzeby. Nowe klocki się ładnie pod to ułożą...i oczywiście nie ma w związku z tym, żadnych "efektów" negatywnych podczas hamowania.

Offline karolp1993

  • WACTR Team
  • Klubowicze
  • ****
  • Wiadomości: 683
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-06-29 15:09:47
Ja tez sam wymieniałem ale bez problemu wkręciłem za pomocą szczypiec  i ścisku stolarskiego. Oczywiście trzeba uważać na osłonę gumową - dla chcącego nic trudnego 
W ZA również jest wkręcany i również tak robiłem, działa ok ;)

Offline Marko

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 58
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-11 19:53:50
Panowie Ja z dwa lata temu ranty zlikwidowałem zwykłą szlifierką kątowa i żadnych bić nie miałem dopiero w zimie wymieniłem wszystkie tarcze i klocki a z tylnym tłoczkiem wkręcanym spotkałem się pierwszy raz w dużym fiacie i ma to związek z hamulcem ręcznym tak że to jest standard ale w naszych opelkach wkręcanie tych tłoczków jest bez problemowe

Offline DaReK7

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 265
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-08-03 20:03:09
Nie przeglądałem wcześniej tego wątku....
Chciałem dodać tylko że pod żadnym pozorem nie wolno stosować smaru tak jak na ostatnim zdjęciu.
Jarzmo zacisku w miejscach gdzie wchodzą klocki musi być dokładnie wyczyszczone, najlepiej zamontowane nowe tłumiki drgań (te blachy pomiędzy klockiem a jarzmem) i pozostawione suche.
Jeśli damy tam smar to w połączeniu z piachem dostającym się z drogi robi się niezła "maźdyga" która po jakimś czasie skutecznie blokuje ruch klocków czego następstwem jest blokowanie koła, szybsze zużycie klocków bądź wręcz odwrotny efekt, osłabienie siły hamowania.
Smar należy tylko i wyłącznie używać do smarowania prowadnic a pastę przeciwpiskową do klocków ale w miejsca styku klocków z tłoczkiem i odpowiednio po przeciwnej stronie, z zaciskiem.

Offline devils

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-05 21:22:23
Mam takie pytanko odnośnie ręcznego, jak pogoda pozwoli w najbliższą sobotę chce wymienić tarcze i klocki z przodu i z tyłu sam we własnym zakresie. O ile z przodu nie ma większych problemów tak z tyłu męczy mnie sprawa ręcznego, a konkretnie jego naciągnięcie po montażu nowego kompletu. Trochę czytałem o tym ale prawdę powiem że mało do mnie dotarło w tym temacie. Może ktoś potrafi tak na chłopski rozum wytłumaczyć co i jak zrobić.

Offline adasko2253

  • Forumowicze
  • ***
  • Wiadomości: 54
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-16 10:12:39
Pozwolę sobie odkopać temat, tak by czytający nie mieli problemu z ręcznym po wymianie tarcz.
Regulacja siły ręcznego znajduje się pod wypraską w tunelu środkowym- pod podłokietnikiem kierowcy.
Jest to nakrętka na klucz rurkowy 10.
Sprawa wygląda tak, że po wymianie tarcz luzujemy ową nakrętkę lub ją dociągamy. Wszystko zależy od tego jak bardzo mieliśmy zajechane tarcze i klocki, a więc jak bardzo została ta nakrętka wcześniej podciągnięta.
Regulacja ręcznego polega na tym by sprawdzić na którym "ząbku" ręcznego, siła hamowania jest tak duża że nie możemy przepchnąć auta na luzie. W praktyce wygląda to tak, że na 3 ząbku nie powinniśmy mieć już możliwości swobodnego przepchnięcia samochodu. Jeśli tak jest to podczas ruszania ze wzniesienia, czy po prostu pełnym "trzymaniu" hamulca, pełną sprawność powinien mieć na 4-5 ząbku.
Podsumowując, po wymianie tarcz, zostawiamy auto na luzie, zaciągamy ręczny na 3 ząbek i sprawdzamy co się dzieje. Jeśli auto stoi dęba, to nakrętkę luzujemy, a jeśli możemy pchać auto swobodnie to nakrętkę dociągamy, tak by uzyskać wyżej opisany efekt ;)

Offline kaliope

  • Moderatorzy globalni
  • ******
  • Wiadomości: 1 644
  • Płeć: Mężczyzna
  • ostatnio widziany/a:2014-09-18 23:13:01
  • ZB, 1.9 cdti, z19dt @ 107, 1.0
    • moja Zaffy
niestety po francusku i do tego gość chaotycznie nagrywa, ale zawsze można coś podpatrzeć

"Overcome evil with good" . Extending warm greetings from a specialist in dog brushing and Geberit toilet systems to dear przemcio